Mężczyzna w wieku między 26 a 45 lat; wykształcony mieszkaniec dużego miasta. Posiada dobrze płatną pracę i żyje w stałym związku. Tak, w dużym uproszczeniu, przedstawia się portret przeciętnego posiadacza samochodu, jaki zarysował się w badaniu Consumer Monitor przeprowadzonym na zlecenie Programu Bonusowego PAYBACK. Szczegółowe wyniki badania przedstawiają ten obraz nieco szerzej.

Samochód - najlepszy przyjaciel… Polaka

Blisko połowa Polaków (48%) posiada własne „cztery kółka”, w przeważającej mierze są to mężczyźni (61%). Czy to oznacza, że panowie częściej kupują auta, bo mają większą przyjemność z ich prowadzenia? Być może tak, gdyż jak pokazują dalsze wyniki to mężczyźni (74%) częściej niż panie (54%) deklarują, że używają samochodu zawsze, niezależnie od sytuacji. Tylko 31% badanych skorzysta z auta w ostateczności. Nawet do pracy Polacy chętniej jeżdżą samochodem (61%). Codzienne korki to najwyraźniej nie problem, skoro z komunikacji miejskiej decyduje się skorzystać tylko 9% badanych, z czego większość stanowią raczej panie (13%), niż panowie (6%).

Oszczędnie z paliwem

Polacy do tankowania podchodzą z rozsądkiem. Jedynie 22% przyznaje, że zawsze tankuje do pełna, a najczęściej na taką fantazję pozwalają sobie osoby z wysokimi dochodami, mieszkające w dużych miastach. Na ogół Polacy tankują za z góry określoną kwotę (51%). Ten sposób kontroli wydatków jest szczególnie bliski paniom (60%). W ogóle Polacy starają się jeździć tak, aby oszczędzać paliwo, co deklaruje 70% badanych. Od ceny paliwa ważniejsza jest tylko jego jakość. Pozwalamy sobie czasem też na odrobinę szaleństwa – 40% Polaków zdarzyło się zatankować paliwo poprawiające osiągi auta.

Jakość, cena i bliskość to najczęstsze powody wybierania miejsca tankowania. Trzecią najczęściej odwiedzaną stacją paliwa jest BP, szczególnie cenią ją sobie mężczyźni (71%). Dużo mniejszym zainteresowaniem cieszy się paliwo oferowane przez sieci handlowe czy samoobsługowe stacje Neste. „Preferencje klientów stacji paliw wciąż się zmieniają” – zauważa Dorota Adamska, PR Manager BP Europa SE i dodaje – „Ważne żeby wsłuchiwać się w ich oczekiwania. Już dawno minęły czasy jednakowej oferty dla wszystkich odwiedzających stacje paliw. Klienci BP także wymagają indywidualnego podejścia. Czasem przyjeżdżają tylko po to, żeby zatankować. Jednak coraz częściej klienci traktują stację BP, jako miejsce gdzie mogą zatrzymać się na chwilę i odpocząć w podróży. Dla nich ważna jest też oferta, którą proponujemy w naszych sklepach i Wild Bean Cafe. Dla tej grupy, jakość usług liczy się szczególnie".

OC i wystarczy!

Ponad połowa Polaków kupuje tylko ubezpieczenie OC, a z pakietowych ubezpieczeń samochodów (OC + AC) korzysta tylko 33% badanych. Ciekawe jest, że samo OC nabywają głównie osoby z mniejszych miejscowości. Mieszkańcy miast powyżej 500 tys. chętniej korzystają z ofert zawierających w pakiecie zarówno ubezpieczenie OC i AC. Aż 70% Polaków ubezpieczenie nabywa od agenta w placówce firmy, najchętniej w tej, w której mają już inne produkty ubezpieczeniowe. Wielu Polaków przed zakupem ubezpieczenia porównuje oferty – czasem w Internecie, czasem czytając rankingi lub po prostu sprawdzając oferty kilku znanych im firm.
Kto siada za kółkiem?

„Wyniki badania PAYBACK Consumer Monitor dotyczyły wielu aspektów życia. Oprócz ogólnego spojrzenia na całe społeczeństwo pozwoliły wyodrębnić dwa segmenty: nowoczesny i konserwatywny. W każdym z nich z kolei zarysowały się po 3 grupy. Dynamiczni z kasą, eleganccy z klasą, życiowi optymiści to grupa nowoczesnych konsumentów. W segmencie konserwatywnym znaleźli się praktyczni konformiści, oszczędni z aspiracjami oraz tradycyjni domatorzy. Każda z tych grup jest inna i inaczej korzysta z samochodu.” – zauważa Marcin Drzewiecki, Dyrektor Marketingu Loyalty Partner Polska.

Warto przyjrzeć się bliżej poszczególnym segmentom. Konsumenci nowocześni to głównie osoby młodsze (do 45 lat) i z lepszymi dochodami. Wśród nich Dynamiczni z kasą są najlepiej zmotoryzowani (85% posiada własne auto), a samochodu używają zawsze bez względu na sytuację. Oni też tankują za z góry określoną kwotę lub do pełna. Częściej kupują tylko ubezpieczenie samochodu OC niż pakiet OC/AC. Mają podobne podejście do jazdy samochodem i ubezpieczeń co osoby z grupy Eleganckich z klasą, wśród tych drugich jednak jest nieco mniej osób posiadających prywatne auto i najwięcej osób z wszystkich grup korzystających z komunikacji miejskiej w drodze do pracy. Życiowi optymiści z kolei są jeszcze mniej zmotoryzowani niż poprzednie dwie grupy, z tym że dużo częściej niż inni kupują ubezpieczenie OC/AC w pakiecie. Ponadto charakteryzują się tym, że minimalizują zużycie paliwa podczas jazdy, a przed wyborem ubezpieczenia porównują oferty co najmniej trzech różnych firm. Konsumenci tradycyjni to głównie osoby starsze, w wieku powyżej 45 lat i mniej zamożne. Do tego segmentu należą Praktyczni konformiści. Ta grupa jest najsłabiej zmotoryzowana ze wszystkich (29% posiada własne auto). Ponadto to oni najbardziej dbają, aby minimalizować zużycie paliwa i częściej od innych decydują się tylko na ubezpieczenie samochodu OC. Oszczędni z aspiracjami to grupa, która tankują za z góry określoną kwotę lub w zależności od potrzeb. Posiadają tylko ubezpieczenie samochodu OC, zapewne dlatego, że zawsze wybierają polisę z najniższą ceną. Tradycyjni domatorzy najczęściej tankują za z góry określoną kwotę. Częściej też korzystają z komunikacji miejskiej.