Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające, by ustalić, czy PayPal naruszył zbiorowe interesy konsumentów poprzez jednostronną zmianę umów z konsumentami i wprowadzenie nowej opłaty - podał w środę Urząd. Wątpliwości budzi także klauzula modyfikacyjna - dodano.

Jak przekazał UOKiK w komunikacie w grudniu 2020 r. spółka PayPal (Europe) z Luksemburga wprowadziła zmiany w umowach z użytkownikami serwisu PayPal, umożliwiającego płatności w internecie.

"Jedną z nich była nowa opłata - za brak aktywności na koncie przez okres co najmniej 12 miesięcy. Wynosi ona maksymalnie 45 zł rocznie" - podał Urząd. Dodał, że do UOKiK wpłynęło kilka skarg w tej sprawie od konsumentów.

"Wszcząłem postępowanie wyjaśniające, aby ustalić, czy PayPal poprzez zmianę regulaminu mógł naruszyć zbiorowe interesy konsumentów. Wątpliwości budzi również treść klauzuli modyfikacyjnej, która miała być podstawą do jednostronnego wprowadzenia zmian umów z konsumentami, w tym wprowadzenia dodatkowej opłaty za brak aktywności po stronie konsumenta" - powiedział cytowany w komunikacie Chróstny.

Zaznaczył jednocześnie, że "postanowienie regulaminu nie określa jednak konkretnych przyczyn uprawniających do modyfikacji umów". "Tymczasem, zgodnie z orzecznictwem, klauzule blankietowe lub zbyt ogólne np. odnoszące się do ważnych powodów, należy uznać za niedopuszczalne" – podkreślił prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Urząd przekazał, że wspomniana klauzula modyfikacyjna przewiduje możliwość wprowadzenia zmian przez samo ich opublikowanie i automatyczną "akceptację" przez użytkownika, który będzie dalej korzystać z usług PayPal.

UOKiK tłumaczy, że postępowanie wyjaśniające ma na celu wstępne ustalenie, czy działania luksemburskiej spółki dotyczące jednostronnych modyfikacji warunków umowy z użytkownikami mogą naruszać zbiorowe interesy konsumentów.

"Klauzula modyfikacyjna będzie też analizowana pod kątem ewentualnej abuzywności" - dodano.