94 proc. badanych uważa, że media publiczne są w Polsce potrzebne, a ufa im 42 proc. odbiorców - wynika z sondażu Instytutu Homo Homini. Największe zaufanie deklarujemy do radiowej Jedynki, spośród anten TVP największym zaufaniem cieszy się TVP Info.



Na pytanie, czy działalność mediów publicznych jest dla pani/pana ważna, 94 proc. badanych odpowiedziało, że tak. Znikomy odsetek badanych (4 proc.) jest przeciwnego zdania. "Można zatem stwierdzić, że zarówno widzowie telewizyjni, jak i słuchacze rozgłośni radiowych jednoznacznie dostrzegają i potwierdzają potrzebę istnienia mediów publicznych w Polsce" - stwierdza w komentarzu do badania Homo Homini.

Mediom publicznym ufa 42 proc. odbiorców, w tym 9 proc. deklaruje, że jest to zaufanie pełne. Neutralny stosunek do TVP i Polskiego Radia wyraża 44 proc. badanych, a 15 proc. ma wobec nich zaufanie niskie bądź wyraża jego zupełny brak.Znacząca większość badanych (74 proc.) deklaruje zaufanie do Polskiego Radia.

Brak ufności wobec tej instytucji wyraża 8 proc. badanych. 18 proc. deklaruje umiarkowane zaufanie do Polskiego Radia.Jeszcze wyższy poziom zaufania do Polskiego Radia wynika z badań postaw wobec poszczególnych anten. Radiowej Jedynce ufa 81 proc. badanych (12 proc. ma do niej stosunek neutralny, a 7 proc. wyraża brak zaufania), Trójce ufa 80 proc. respondentów (po 10 proc. - stosunek neutralny i brak zaufania).Zdecydowana większość słuchaczy (68 proc.) wyraża też zadowolenie z oferty Polskiego Radia, w tym 21 proc. to słuchacze "w pełni zadowoleni".

Umiarkowaną satysfakcję z oferty publicznej radiofonii deklaruje 27 proc. respondentów, a 5 proc. badanych jest zupełnie lub raczej niezadowolonych.Z kolei oferta TVP jest satysfakcjonująca dla 63 proc. widzów, w tym 28 proc. "w pełni". Umiarkowaną satysfakcję z programu publicznej telewizji deklaruje 28 proc. badanych, a brak zadowolenia 8 proc.

Wśród anten TVP największym zaufaniem cieszy się kanał informacyjny TVP Info (ufa mu 70 proc. badanych, 22 proc. ma stosunek neutralny, a 8 proc. wyraża brak zaufania do tego kanału). TVP2 ufa 59 proc. respondentów (26 proc. - stosunek neutralny, 15 proc. - brak zaufania), a TVP1 54 proc. widzów (32 proc. - stosunek neutralny, 14 proc. - brak zaufania).W badaniu pytano także respondentów, czy potrzebne są publiczne rozgłośnie regionalne.

Znacząca większość badanych (74 proc.) deklaruje, że działalność rozgłośni regionalnych jest dla nich ważna, w tym 45 proc. uznaje ją za bardzo ważną. 10 proc. respondentów uznało działanie regionalnych rozgłośni radiowych za nieważne, a 17 proc. za umiarkowanie istotne.Regionalne, publiczne rozgłośnie radiowe cieszą się 66 proc. zaufaniem, podczas gdy brak zaufania wobec nich deklaruje 10 proc. badanych. 24 proc. respondentów umiarkowanie ufa tym mediom.

Na pytanie, z czego powinny być finansowane publiczne radio i telewizja, największy odsetek badanych opowiedział się za utrzymywaniem mediów publicznych ze środków pochodzących od obywateli (64 proc.). W tym 34 proc. chce, by utrzymać obecny model - z abonamentu, a 26 proc. chce finansowania z budżetu państwa i zniesienia abonamentu. 36 proc. badanych uważa, że media publiczne powinny finansować się same np. poprzez reklamę.

Wyniki badania zaprezentowano w piątek podczas trwającej w Warszawie konferencji naukowej "Przyszłość Mediów Publicznych w Polsce".

Badanie zostało zrealizowane w dniach 3-9 stycznia 2011 r. na ogólnopolskiej, losowej, reprezentatywnej liczbie 1072 mieszkańców Polski, powyżej 16. roku życia. Badanie przeprowadzono metodą wywiadu telefonicznego, prowadzonego wśród abonentów sieci stacjonarnych i komórkowych, oglądających telewizję i/lub słuchających radia.