Takie stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny, który odrzucił dwie skargi kasacyjne jednej firmy. Były one związane z decyzją Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), który postanowił wstrzymać pracodawcy wypłatę dopłat do wynagrodzeń pracowników z uszczerbkiem na zdrowiu. Powodem było zaistnienie przesłanki przewidzianej w art. 26a ust. 8 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 127 poz. 721 ze zm.). Zgodnie z nią, jeżeli pracodawca ma zaległości względem funduszu przekraczające 100 zł, to do momentu ich uregulowania wypłata subsydiów płacowych ulega zawieszeniu. Tak było w przypadku skarżącej, która miała zobowiązanie finansowe względem PFRON w wysokości ponad 28 tys. zł, spowodowane nieprawidłowym wydatkowaniem środków zgromadzonych na zakładowym funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
Pracodawca, który odwołał się od tej decyzji do ministra pracy i polityki społecznej, a następnie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, kwestionował jednak przede wszystkim zasadność istnienia zaległości na fundusz. Argumentował, że powinna ona ulec przedawnieniu na mocy art. 68 ordynacji podatkowej, podczas gdy zastosowany został w stosunku do niej art. 70 tego aktu prawnego.
WSA nie uwzględnił argumentów firmy i odrzucił jej skargi (sygn. akt V SA/Wa 564/14 i 563/14). Wskazywał, że kwestia powstania zobowiązania względem PFRON i jego ewentualnego przedawnienia jest przedmiotem odrębnego postępowania wszczętego na podstawie innej skargi złożonej przez firmę, dlatego zarzuty z tym związane nie mogą być rozpatrywane w tej sprawie. Natomiast co do działania podjętego przez fundusz w zakresie wstrzymania dofinansowań sąd uznał, że było to zgodne z prawem.
Przedsiębiorstwo swoje zarzuty powtórzyło w skardze kasacyjnej, ale również zostały one oddalone. NSA podkreślił, że była ona całkowicie niezasadna, bo w sprawie spełnione były wszystkie przesłanki wynikające z art. 26a ust. 8 ustawy o rehabilitacji.
– W takich sytuacjach organ jest wręcz zobowiązany do wstrzymania dofinansowań do momentu uregulowania zaległości – mówiła Joanna Sieńczyło-Chlabicz, sędzia NSA.
Jednocześnie powołała się na orzeczenie NSA 2 lutego 2016 r. (sygn. akt II FSK 3914/13) w sprawie w sporu o przedawnienie zaległości na PFRON. W tym wyroku sąd stwierdził zasadność istnienia zobowiązań po stronie pracodawcy, bo bieg przedawnienia liczy się od dnia ujawnienia nieprawidłowości. W związku z tym został prawidłowo zastosowany art. 70 ordynacji podatkowej.
ORZECZNICTWO
Wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 maja 2016 r., sygn. akt II GSK 2767/14 i II GSK 2768/14.