Blisko 44 mln zł ze środków UE wesprze rozwój sieci warszawskich parkingów "Parkuj i Jedź". Umowę w tej sprawie podpisały w środę władze miasta i województwa mazowieckiego. Z parkingów można korzystać bezpłatnie, mając co najmniej dobowy bilet komunikacji miejskiej.

Unijne dofinansowanie otrzymało osiem parkingów. Na czterech z nich - przy stacjach metra Marymont, Wilanowska i Ursynów oraz przy stacji kolejowej w Aninie - kierowcy już mogą zostawić samochody i przesiąść się w komunikację miejską.

Kolejny z dofinansowanych obiektów znajduje się w Al. Krakowskiej, tuż obok pętli tramwajowej w pobliżu lotniska Chopina na Okęciu. Jest już gotowy, ale otwarty będzie dopiero z końcem wakacji. Jak tłumaczył w środę dyrektor ZTM Leszek Ruta, do tego czasu mają powstać lepsze drogi dojazdowe, dzięki którym łatwiejszy będzie wjazd i wyjazd z parkingu.

Pytany o to, dlaczego parking nie powstał dalej od centrum miasta, np. w podwarszawskich Jankach, Ruta podkreślił, że z formalnych względów miasto może obecnie inwestować tylko na swoim terenie, "nawet jeżeli byłaby lokalizacja lepsza gdzieś pod Warszawą". W jego ocenie parking w Al. Krakowskiej zyska jednak uznanie kierowców, bo znajduje się w dogodnym miejscu przesiadkowym - obok jest pętla tramwajowa, a w ciągu kilku dni będzie tam uruchomiona także pętla autobusowa.

Kolejne obiekty, które otrzymały wsparcie ze środków UE, to parkingi w trakcie budowy - przy stacji kolejowej w Wawrze oraz w Ursusie-Niedźwiadku. Następny, przy stacji Szybkiej Kolei Miejskiej w Rembertowie, jest dopiero projektowany.

Miasto planuje budowę kolejnych parkingów "Parkuj i Jedź", m.in. w Rembertowie

Wszystkie dofinansowane parkingi mają zapewnić w sumie 2,6 tys. miejsc postojowych, w tym 48 dla osób niepełnosprawnych i 500 dla rowerzystów. Całkowita wartość inwestycji to 91,1 mln zł.

W stolicy działa już osiem takich obiektów; zapewniają miejsca dla ponad 2,5 tys. pojazdów. Są czynne codziennie w godzinach 4.30 - 2.30. Pozostawienie pojazdu w godzinach zamknięcia parkingu wiąże się z naliczeniem jednorazowej opłaty za wynajem miejsca parkingowego w wysokości 100 zł. Podczas ubiegłorocznej powodzi parkingi te były czynne całą dobę, co miało umożliwić pozostawienie na nich aut mieszkańcom terenów zagrożonych zalaniem.

Miasto planuje budowę kolejnych parkingów "Parkuj i Jedź", m.in. w Rembertowie, a także nadbudowę już istniejących, zlokalizowanych w pobliżu stacji metra Młociny, Marymont i Wilanowska.

Jak wynika z analiz miasta, w ciągu najbliższych 20-30 lat w Warszawie potrzeba będzie nawet 9 tys. miejsc postojowych w systemie "Parkuj i Jedź".