Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski podpisał w piątek na stacji Metro Stadion Narodowy umowę na zaprojektowanie odcinka trzeciej linii metra na Gocław. Prace budowlane mają zacząć się w 2028 roku. Odcinek M3 będzie miał 8,1 km długości i siedem stacji: Stadion Narodowy (od początku stacja ta projektowana jako węzeł przesiadkowy), Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego, Gocław.

"Zaczynamy projektowanie trzeciej linii metra. Komunikacja w Warszawie rozwija się i będzie się rozwijać. Część projektowanej linii będzie miała 8 kilometrów i 6 nowych stacji. Zaczynała się będzie na stacji Metro Stadion Narodowy, a kończyła - na stacji Gocław. Mam nadzieję, jeśli uda się zapewnić unijne dofinansowanie, zacząć prace w 2028 roku" - powiedział prezydent stolicy.

1 miliard złotych na budowę metra

Przekazał, że udało mu się przekonać UE, żeby znalazła 1 miliard złotych jeszcze w tym budżecie. "Są to pieniądze głównie na dokończenie drugiej linii metra. Dzięki temu mamy (...) środki w budżecie i możemy je przeznaczyć na planowanie trzeciej linii. Natomiast tutaj są potrzebne olbrzymie środki - około 5 mld złotych, więc bez wsparcia z KPO się nie uda" - wyjaśnił.

Podkreślił, że równolegle rozpoczęły się prace przedprojektowe dotyczące czwartej linii metra. "Chcemy być przygotowani na to, żeby cała sieć rozwijała się w sposób harmonijny" - podkreślił.

Trzecia linia metra

Trzecia linia metra ma być linią obwodową. "Zależy nam na tym, żeby stworzyć siatkę połączeń, w której metro jest tylko częścią. W związku z tym ta linia będzie dowozić pasażerów do pierwszej i drugiej, a później i czwartej linii metra. Wszystkie analizy pokazują, że będzie ona bardzo efektywna i bardzo potrzebna" - powiedział Trzaskowski.

Przypomniał, że teraz mowa jest o fragmencie trzeciej linii na Pradze-Południe, natomiast ona ma pod Wisłą poprowadzić ruch na Mokotów aż do Okęcia i łączyć się z linią czwartą. "W ten sposób tworzymy efektywny system" - dodał włodarz stolicy.

"Będziemy to robić krok po kroku. To wszystko jest skorelowane z naszymi planami dotyczącymi linii tramwajowych. Potwierdził też, że będzie budowany tramwaj na Gocław. "Wszystkie nasze analizy wskazują, że zarówno linia metra jak i tramwaj są potrzebne" - podkreślił.

Prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk zaznaczył, że umowa dotyczy pierwszej części trzeciej linii metra, która będzie zlokalizowana w niezwykle intensywnie zabudowanej części Warszawy.

"Praga-Południe to dzielnica, która jest pierwsza w stolicy pod względem gęstości zaludnienia. Na terenie tej dzielnicy są miejsca, gdzie gęstość zaludnienia sięga 26-29 tys. mieszkańców na kilometr kwadratowy. I to właśnie w tych miejscach zlokalizowane są stacje" - wyjaśnił.

Przypomniał, że 8 marca 2015 roku uruchomiony został centralny odcinek drugiej linii metra. "Dzisiaj żadne z warszawiaków nie wyobraża sobie funkcjonującego centrum Warszawy bez tak silnego i nowoczesnego środka transportu" - podkreślił.

Pierwszy odcinek M3

Pierwszy odcinek M3 będzie miał 8,1 km długości i siedem stacji: Stadion Narodowy (od początku stacja ta projektowana jako węzeł przesiadkowy), Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego, Gocław. Powstanie też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce. W obowiązującym masterplanie dla Warszawy do 2050 roku, druga część linii M3zostanie w przyszłości przedłużona – przez Wisłę i Mokotów – na Ochotę (stacja Żwirki i Wigury).