Sejm uchwalił w czwartek nowelizację ustawy o drogach publicznych. Dostosowuje ona polskie przepisy do unijnej dyrektywy ws. elektronicznego poboru opłat drogowych oraz umożliwia przyśpieszenie ogłaszania inwestycji drogowych na 2024 r. w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

Za ustawą zagłosowało 276 posłów, 12 było przeciw, 160 wstrzymało się. Ustawa trafi teraz do Senatu.

Ustawa o zmianie ustawy o drogach publicznych zakłada, że wprowadzone zostaną przepisy dotyczące terminu wdrażania nowych elektronicznych systemów poboru opłat albo dokonywania istotnych zmian w tych systemach. Rozwiązanie to zapewni dostawcom EETS (Europejska Usługa Opłaty Elektronicznej) możliwości odpowiedniego dostosowania systemów. Uściślone zostaną obowiązki użytkowników usługi EETS, które mają na celu zapewnienie prawidłowego poboru opłat za przejazd od tych podmiotów. Ustalony zostanie również podział odpowiedzialności w tym zakresie między użytkownikami a dostawcami EETS.

Ponadto nowela wprowadza ramy prawne dla transgranicznej wymiany danych o naruszeniach obowiązku uiszczania opłat drogowych. Dzięki temu ma się zwiększyć skuteczność egzekucji obowiązku ponoszenia tych opłat od użytkowników dróg z innych państw UE.

Europejska Usługa Opłaty Elektronicznej, która umożliwia wniesienie opłaty za przejazd drogami objętymi poborem opłat w krajach Unii Europejskiej, jest dostępna w Polsce od października ubiegłego roku. Umożliwia opłacenie przejazdu w państwach UE - posiadających elektroniczne systemy poboru opłat - na podstawie tylko jednej umowy, z jednym dostawcą EETS - podano w uzasadnieniu.

W projekcie nowelizowanej ustawy pojawił się również zapis zmieniający ustawę o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg, który umożliwia wojewodom przyspieszenie ogłoszenia naborów na 2024 r. na zadania powiatowe i gminne w ramach Funduszu.

Jak podano w uzasadnieniu noweli, nabory na 2024 r. będą mogły być ogłoszone wcześniej, tak aby jeszcze w tym roku można było zawrzeć z samorządami umowy o dofinansowanie. Wskazano, że rozwiązanie to uwzględnia obecną sytuację jednostek samorządu terytorialnego, duże potrzeby inwestycyjne oraz sytuację na rynku wykonawców robót drogowych. Dzięki nowym przepisom powiaty i gminy będą mogły sprawniej i szybciej realizować inwestycje drogowe, których oczekują mieszkańcy - napisano. (PAP)

wkr/ mk/ mmu/