Budowa II linii metra idzie zgodnie z planem - podkreśliła w czwartek prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz. Według wiceprezydent stolicy Renaty Kaznowskiej prace idą nie tylko zgodnie z planem, ale wręcz go wyprzedzają.

Obecnie trwa budowa dwóch nowych odcinków drugiej linii metra na zachód i północny-wschód, czyli trzech stacji na Woli i trzech na Targówku. Na placu budowy na wysokości stacji przy ulicy Księcia Janusza na Woli montowana jest tarcza TBM Krystyna, która na początku lutego rozpocznie budowę tunelu w kierunku stacji Rondo Daszyńskiego. Tarcza będzie drążyła tunel w gruncie i równocześnie montowała betonową obudowę. Miesiąc po Krystynie ruszy druga tarcza, Maria, która wydrąży drugi, równoległy tunel.

W czwartek na terenie budowy stacji przy ulicy Księcia Janusza prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz, wiceprezydent Renata Kaznowska, burmistrz dzielnicy Wola Krzysztof Strzałkowski, prezes warszawskiego metra Jerzy Lejk oraz przedstawiciel wykonawcy prac, firmy Gulermak Krzysztof Piasecki spotkali się z dziennikarzami.

Jerzy Lejk poinformował, że tarcza Krystyna ma ruszyć w pierwszych dwóch tygodniach lutego. "Te prace będą toczyły się do końca 2018 roku; wtedy też sukcesywnie będą postępowały prace związane z wyposażaniem tunelu" - podkreślił. Pytany, kiedy można spodziewać się minimalizacji utrudnień dla okolicznych mieszkańców, powiedział, że wiosną tego roku "będą podejmowane decyzje o udostępnianiu elementów ulic, tak, żeby schodzić z tych głównych utrudnień".

Według Gronkiewicz-Waltz "wszystko idzie zgodnie z planem". "Tunele we wschodniej części Warszawy, na Pradze, są już praktycznie skończone, w tej chwili zostało tam już kładzenie torowiska i wyposażanie tuneli od strony wewnętrznej" - podkreśliła. Jak dodała, pracy po stronie Woli zostało "jeszcze trochę". "Myślę, że w roku 2019 będzie zakończona i jedna i druga część budowy" - zaznaczyła.

Renata Kaznowska podkreśliła, że wszystko nie tylko idzie zgodnie z planem, ale wręcz ten plan jest "troszeczkę wyprzedzany". "Jesteśmy w harmonogramie przed czasem i tutaj i na wschodnim odcinku; trzymamy kciuki, bo inwestycja idzie naprawdę znakomicie" - oświadczyła.

Warszawskie metro składa się obecnie z dwóch linii. Druga linia została otwarta w 2015 roku, przy wsparciu finansowym Unii w wysokości 776 mln euro. W styczniu 2017 roku UE zainwestowała również 432 mln euro w drugi etap prac na drugiej linii. Inwestycja dotycząca II linii metra jest zlokalizowana w dzielnicach Wola i Bemowo (odcinek zachodni) oraz Targówek (odcinek wschodnio-północny). Obejmuje budowę trzech stacji na odcinku wschodnio-północnym, dwóch na odcinku zachodnim i zakup 17 pociągów. Jej całkowita wartość to ponad 3,5 mld zł. Niemal 2 mld zł to dotacja unijna.

Pierwszą linią metra, która w całości działa od października 2008 r., dziennie jeździ ok. 500 tys. pasażerów. Pociągi na drugiej linii metra rozpoczęły kursowanie w marcu 2015 r. i dziś przewożą ponad 140 tys. pasażerów dziennie. (PAP)

autor: Dorota Stelmaszczyk