Umowa zlecenie z własnym pracownikiem - musisz pamiętać o 2 podstawowych kwestiach. Jak nie naruszyć zakazu zastępowania umów o pracę umowami cywilnoprawnymi? Co ze składkami ZUS, składką zdrowotną i podatkiem? Jaka będzie podstawa chorobowego? Oto najważniejsze zagadnienia dotyczące zlecenia i umowy o pracę z jednym pracodawcą.

Umowa zlecenie z własnym pracownikiem – najważniejsze zagadnienia

Współczesny rynek pracy charakteryzuje się dużą elastycznością, zarówno ze strony pracowników, jak i pracodawców. Coraz częściej spotykanym rozwiązaniem jest łączenie różnych form zatrudnienia u jednego pracodawcy. Jednym z przykładów jest sytuacja, gdy pracownik jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę, a jednocześnie realizuje dodatkowe zlecenia w ramach umowy zlecenia. Taki układ niesie ze sobą szereg korzyści, ale również wyzwań i wątpliwości prawnych. W niniejszym artykule przyjrzymy się, jakie przepisy regulują tego rodzaju zatrudnienie, jakie są jego zalety oraz na co należy zwrócić uwagę, aby zapewnić zgodność z obowiązującymi normami prawnymi.

Przy zawieraniu umowy zlecenia z własnym pracownikiem należy pamiętać o dwóch najważniejszych kwestiach:

  • umowa zlecenie musi być zawarta na czynności innego rodzaju niż te, które pracownik wykonuje w ramach umowy o pracę,
  • zobowiązania wynikające ze zlecenia nie mogą mieć cech charakterystycznych dla stosunku pracy.

Oznacza to, że rodzaj wykonywanych czynności w ramach umowy zlecenie z własnym pracodawcą nie może być pokrewny z obowiązkami wynikającymi z umowy o pracę danego pracownika oraz, że czynności w ramach zawartej umowy zlecenie nie mogą nosić znamion umów o pracę.

W sieci możemy się spotkać z dużą ilością orzecznictw potwierdzających tą tezę. Zgodnie z postanowieniem Sądu Apelacyjnego w Lublinie (sygn. akt III APA 24/06) w wyroku wydanym 17 sierpnia 2006 r.: Sąd stwierdził, że świadczenie tej samej rodzajowo pracy, co określona w umowie o pracę, poza normalnym czasem pracy pracowników, na podstawie kolejnej umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych stanowi kontynuowanie pracy w godzinach nadliczbowych. Zawieranie takich umów stanowi obejście przepisów o czasie pracy.

Zakaz zastępowania umów o pracę umowami cywilnoprawnymi

Zgodnie z art. 22 § 1 Kodeksu pracy pracodawca planujący zawarcie umowy zlecenia z własnym pracownikiem musi również ściśle przestrzegać zakazu zastępowania umów o pracę umowami cywilnoprawnymi. Kara za takie przewinienie została określona w Katalogu wykroczeń - art. 281 § 1,a jej wysokości to od 1000 zł do 30 000 zł.

O czym więc należy pamiętać aby uniknąć tak wysokiej kary:

  • umowa zlecenie została uregulowana w art. 734-751 Kodeksu cywilnego,
  • zlecenie nie może być wykonywana pod kierownictwem zleceniodawcy oraz w miejscu i czasie przez niego wyznaczonym, zleceniobiorca może się jedynie zastosować do wytycznych zleceniodawcy,
  • może być odpłatna lub nieodpłatna,
  • może zostać zawarta w dowolny sposób, w tym np. ustnie, a nawet w sposób dorozumiany,
  • dopuszczalna jest możliwość wykonania zlecenia przez osobę trzecią,
  • może być w każdej chwili wypowiedziana przez każdą ze stron,
  • nie wlicza się do stażu pracy,
  • podleganie pod ubezpieczenia społeczne nie zawsze jest obowiązkowe.
  • umowa zlecenie może zostać zawarta na dowolny okres.
  • roszczenia ze stosunku cywilnoprawnego dochodzi się przed sądem cywilnym.

Umowa zlecenie z własnym pracownikiem - zus, składka zdrowotna i podatek

Przy sporządzaniu listy płac/rachunków do umowy zlecenia z własnym pracownikiem należy przestrzegać dwóch kluczowych zasad:

1. Składki ZUS – wszystkie składki ZUS są obowiązkowe, tj.: składka na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe, zdrowotne.

Ważne

Dotyczy to wszystkich grup pracowniczych wraz z emerytami lub rencistami wykonującymi umowę zlecenie z własnym pracodawcą.
Wyjątkiem jest umowa zlecenia zawarta przez pracownika na urlopie macierzyńskim z własnym pracodawcą. Obowiązkowa jest wtedy tylko składka zdrowotna. Składka wypadkowa obowiązkowa jest tylko jeśli zleceniobiorca dobrowolnie przystąpił do ubezpieczeń emerytalno-rentowych.

2. Podatek od umowy zlecenia zawartej z własnym pracodawcą płaci się na podobnych zasadach, jak w przypadku umowy o pracę. Pracodawca pobiera zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzenia z umowy zlecenia. Koszt uzyskania przychodów oblicza się przy zastosowaniu 20% bądź 50% ,a o jego wysokość reguluje art. 22 ust.9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Umowa zlecenie z własnym pracownikiem - zgłoszenie do ZUS i raport RCA

Ważne

Umów zlecenie zawartych z własnym pracownikiem nie zgłasza się dodatkowo do ZUS.

Wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę oraz umowy zlecenie sumuje się od łącznej kwoty i oblicza należne składki ubezpieczenia społecznego, następnie wykazuje się je w raporcie ZUS RCA. Składkę zdrowotną nalicza się odrębnie dla oby umów, a następnie po ich zsumowaniu wykazuje się je w raporcie ZUS RCA.

Zlecenie z własnym pracownikiem a podstawa chorobowego

Podstawa wymiaru świadczeń chorobowych dla pracownika z którym pracodawca zawarł jednocześnie umowę zlecenie, obejmuje wynagrodzenie z obu źródeł. Oznacza to, że przy obliczaniu zasiłku chorobowego uwzględnia się zarówno wynagrodzenie z umowy o pracę jak i wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenia. Potwierdza to art. 8 ust.2a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, a zasady ustalania podstawy wymiaru zasiłków reguluje art. 36 ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa.