Termin ofert w przetargu na budowę tunelu dalekobieżnego pod Łodzią w ramach CPK był kilkakrotnie przekładany. Pierwotnie propozycje miały zostać ujawnione we wrześniu. Ze względu na ogromną liczbę pytań od firm zainteresowanych zamówieniem spółka CPK przesuwała jednak termin otwarcia kopert.

CPK odsłania karty. Tunel pod Łodzią za co najmniej 2,1 mld zł

Ostatecznie doszło do tego dziś. Do przetargu zgłosiło się pięciu oferentów.

  • Największe szanse na wygraną ma konsorcjum firm Porr S.A. i Porr Bau z Austrii. Zaproponowało ono najniższą cenę - 2 mld 166 mln brutto.
  • Następną pod względem ceny propozycję zgłosił turecki Gulermak. Za roboty chce 2 mld 581 mln zł.
  • Cenę zaledwie o 45 tysięcywyższą zaproponowała chińska firma China Harbour Engineering.
  • Na kolejnym miejscu z ceną 2 mld 592 mln znalazło się polsko-tureckie konsorcjum 1NDI – Dogus Insaat.
  • Najdroższą propozycję, wartą 2 mld 797 mln zgłosiło konsorcjum polskich firm Torpol i Mirbud.

Wszystkie oferty zmieściły się w kosztorysie przygotowanym przez CPK, ten opiewał na 2,8 mld zł.

Tunel pod Łodzią jest kluczowy dla CPK i linii dużych prędkości

4,6-kilometrowy tunel połączy stację Łódź Fabryczną z zachodnimi przedmieściami miasta. Będzie drążony zmechanizowaną tarczą TBM o średnicy 14 m.Zgodnie z założeniami jego budowa potrwa niecałe cztery lata. Finisz prac spodziewany jest w 2029 r. Od zeszłego roku trwają już prace przygotowawcze do budowy podziemnego przejazdu. To warte 93 mln zł wzmacnianie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, który znajduje się po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna i budowa komory startowej dla tarczy zmechanizowanej, która powstaje niedaleko osiedla Retkinia (wartość prac 147 mln zł)

  • W przyszłości tunel będzie kluczowym fragmentem linii dużych prędkości Igrek, która połączy Warszawę, CPK, Łódź ze Wrocławiem i Poznaniem.
  • Odcinek ze stolicy do Łodzi ma być ukończony w 2032 r.

Budowa całego Igreka ma finiszować w 2035 r. Jego koszt to ponad 70 mld zł.

Po zakończeniu inwestycji podróż najszybszymi pociągamiz Warszawy do Wrocławia i Poznania potrwa 1 godz. 40 min.