To plany Komisji Europejskiej, która chce nowelizacji unijnych przepisów dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego i rejestracji pojazdów. Chodzi o trzy dyrektywy: w sprawie okresowych badań technicznych pojazdów (2014/45/UE), dokumentów rejestracyjnych pojazdów (1999/37/WE) oraz kontroli drogowej pojazdów użytkowych (2014/47/UE).

Badanie techniczne pojazdu ważne za granicą

Celem jest dostosowanie przepisów do nowych technologii (w tym pojazdów elektrycznych), cyfryzacja danych o stanie technicznym pojazdów oraz usprawnienie przepływu tych danych między państwami Unii. Mają to umożliwić następujące zmiany:

  • zaostrzenie wymogów dotyczących kontroli technicznych pojazdów elektrycznych – obowiązkowe stanie się badanie integralności oprogramowania systemów istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa i emisji,
  • badanie techniczne diesli i pojazdów ciężkich będzie uwzględniać wykrywanie cząstek ultradrobnych i NOx (dzisiaj nie jest to obowiązkowe, tylko zalecane),
  • świadectwa rejestracji pojazdów i okresowych badań będą wydawane w formie elektronicznej, a dane na ten temat znajdą się na wspólnej platformie dostępnej dla służb i urzędów we wszystkich krajach UE,
  • państwa UE będą uznawały świadectwa okresowej kontroli technicznej wydane w innych krajach UE przez sześć miesięcy od jej wykonania,
  • ułatwiony ma być dostęp stacji kontroli pojazdów do danych technicznych pojazdów,
  • wskazania drogomierzy będą rejestrowane w krajowych bazach danych i udostępniane służbom w innych państwach,
  • badania techniczne samochodów osobowych i dostawczych powyżej 10 lat trzeba będzie przeprowadzać co rok.

Jak mówi komisarz ds. zrównoważonego transportu i turystyki Apostolos Tzitzikostas, zmiany mają zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych i poważnie rannych w wypadkach drogowych, poprawić jakość powietrza i ułatwić życie obywatelom. Pozytywnie odniosła się do planowanej nowelizacji Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU).

Dane o licznikach Polska już zbiera

Dwa ostatnie punkty z listy zmian dla Polaków nie są nowością – takie zasady obowiązują i teraz. Po zakupie nowego samochodu przegląd wymagany jest przed upływem trzech lat od daty jego rejestracji. Drugiego przeglądu należy dokonać po dwóch latach, a kolejne wykonywane są co roku. Te same zasady dotyczą pojazdów elektrycznych.

Dane na temat drogomierzy Polska zbiera w Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP). Dostęp do nich jest bezpłatny poprzez usługę Historia pojazdu. Można tam też znaleźć dane z rejestrów zagranicznych – np. ze Stanów Zjednoczonych, z Kanady, Belgii, Holandii, Hiszpanii, ze Szwecji i z Norwegii. Informacje są pobierane z serwisów tych krajów, a więc są dostępne, nawet jeśli pojazd nie został zarejestrowany w Polsce i nie ma go w CEP.

Projekt zmian autorstwa Komisji Europejskiej zostanie teraz rozpatrzony przez Parlament Europejski i Radę. ©℗