W swojej opinii do projektu rozporządzenia ministra cyfryzacji w sprawie poza sądowego rozwiązywania sporów konsumenckich z zakresu usług komunikacji elektronicznej prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej zaproponował usprawnienie procedury.

Projektowane rozporządzenie jest aktem wykonawczym do ustawy – Prawo komunikacji elektronicznej (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1221) i określa tryb prowadzenia przez UKE postępowań dotyczących sporów konsumentów z dostawcami usług.

Zgodnie z projektem po formalnej weryfikacji wniosku konsumenta o pozasądowe rozwiązanie jego sporu UKE ma przekazywać wniosek dostawcy usług, którego dotyczy problem. Dostawca zaś w ciągu 14 dni powinien ustosunkować się do wniosku. Po upływie tego terminu organ przedstawi stronom przepisy prawa mające zastosowanie w danym wypadku oraz propozycję rozwiązania sporu.

UKE proponuje, aby dodać do rozporządzenia możliwość wcześniejszego zakończenia sporu, bez ostatniego etapu, jeśli dostawca usług pozytywnie ustosunkuje się do wniosku konsumenta. Jak bowiem stwierdza w swojej opinii, jego dotychczasowa praktyka pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich na rynku telekomunikacyjnym (ustawa rozszerza te postępowania na rynek komunikacji elektronicznej) wskazuje, że dostawca usług po otrzymaniu wniosku „w odpowiedzi najczęściej uznaje roszczenia konsumenta”. ©℗