- Dziennik Ustaw z 30 stycznia 2025 r.
- Oddziały o profilu mundurowym
- Dziennik Ustaw z 31 stycznia 2025 r.
- Deklaracje VAT
- Postępowanie egzekucyjne w administracji
Dziennik Ustaw z 30 stycznia 2025 r.
Oddziały o profilu mundurowym
Rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 29 stycznia 2025 r. w sprawie wsparcia dla organu prowadzącego szkołę, w której utworzono oddział o profilu mundurowym Poz. 130
Podstawa prawna
Weszło w życie
z dniem następującym po ogłoszeniu, tj. 31 stycznia 2025 r.
Omówienie: Organowi prowadzącemu szkołę, w której utworzono oddział o profilu mundurowym liczący w roku rozpoczęcia nauki w klasie I co najmniej 15 uczniów, może zostać udzielone wsparcie w formie dotacji celowej w wysokości do 80 proc. kosztów:
- zakupu raz na cztery lata w liceum ogólnokształcącym i raz na pięć lat w technikum w całości albo w części wyposażenia specjalistycznego służącego do realizacji programu szkolenia w oddziałach o profilu mundurowym określonego w przepisach wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe;
- zakupu wszystkich elementów ubioru dla każdego ucznia oddziału o profilu mundurowym rozpoczynającego naukę w klasie I.
Organowi prowadzącemu szkołę, w której utworzono oddział o profilu mundurowym liczący w roku rozpoczęcia nauki w klasie I co najmniej 15 uczniów, może zostać udzielone wsparcie w formie dotacji celowej w wysokości do 50 proc. kosztów realizacji inwestycji służących procesowi kształcenia w oddziałach o profilu mundurowym określonego w przepisach wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe, polegających na budowie, przebudowie lub zakupie:
- torów sprawnościowych,
- strzelnic pneumatycznych wraz z wyposażeniem,
- strzelnic wirtualnych.
Dotyczy to przypadków, gdy oddział o profilu mundurowym funkcjonuje w tej szkole od co najmniej dwóch lat.
Organowi prowadzącemu szkołę, w której utworzono oddział o profilu mundurowym, komendant główny policji i komendant główny Straży Granicznej mogą udzielić wsparcia w realizacji zajęć z przygotowania do podjęcia służby w policji i Straży Granicznej realizowanych w ramach programu szkolenia w oddziale o profilu mundurowym przez:
- kierowanie do ich prowadzenia pracowników lub funkcjonariuszy policji lub Straży Granicznej;
- udostępnianie na czas prowadzonych zajęć terenów oraz pomieszczeń jednostek organizacyjnych policji lub Straży Granicznej;
- zapewnianie środków transportu wraz z kierowcami, w celu przewiezienia uczniów i nauczycieli do i z miejsca odbywania się zajęć;
- udostępnianie na czas prowadzonych zajęć określonych w rozporządzeniu pomocy dydaktycznych.
Dziennik Ustaw z 31 stycznia 2025 r.
Deklaracje VAT
Rozporządzenie ministra finansów z 27 stycznia 2025 r. w sprawie wzorów deklaracji o podatku od towarów i usług od podmiotów innych niż zarejestrowane jako podatnicy VAT czynni Poz. 131
Podstawa prawna
Wejdzie w życie
1 kwietnia 2025 r.
Omówienie: W załącznikach do rozporządzenia określono wzory deklaracji o podatku od towarów i usług: VAT-8 oraz VAT-9M.
Wzory te należy stosować, począwszy od rozliczenia za marzec 2025 r.
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Obwieszczenie marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z 10 stycznia 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji Poz. 132
Sprawozdawczość budżetowa
Rozporządzenie ministra finansów z 29 stycznia 2025 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej Poz. 133
Podstawa prawna
Weszło w życie
z dniem następującym po ogłoszeniu, tj. 1 lutego 2025 r.
Omówienie: Ustalono m.in. następujące rodzaje sprawozdań:
- Rb-23 – sprawozdanie o stanie środków na rachunkach bankowych państwowych jednostek budżetowych (określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia);
- Rb-23PL – sprawozdanie z rozliczenia środków pieniężnych placówki (w załączniku nr 2);
- Rb-24 – sprawozdanie o stanie środków na rachunkach bankowych urzędów skarbowych (w załączniku nr 3);
- Rb-27 – sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych (w załączniku nr 4);
- Rb-27PL – sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych placówki (w załączniku nr 5);
- Rb-27UE – sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetu środków europejskich (w załączniku nr 6);Rb-27S – sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych samorządowej jednostki budżetowej/jednostki samorządu terytorialnego (w załączniku nr 7);Rb-27ZZ – sprawozdanie z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami (w załączniku nr 8);Rb-PDP – sprawozdanie z wykonania dochodów podatkowych gminy/miasta na prawach powiatu (w załączniku nr 9);
- Rb-28 – sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetu państwa (w załączniku nr 10);
- Rb-28PL – sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych placówki (w załączniku nr 11);
- Rb-28 Programy – sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetu państwa w zakresie programów realizowanych ze środków pochodzących z budżetu UE oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA, z wyłączeniem wydatków na realizację Wspólnej Polityki Rolnej (w załączniku nr 12);
- Rb-28 Programy WPR – sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetu państwa w zakresie programów realizowanych ze środków pochodzących z budżetu UE na realizację Wspólnej Polityki Rolnej (w załączniku nr 13);Rb-28UE – sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetu środków europejskich, z wyłączeniem wydatków na realizację Wspólnej Polityki Rolnej oraz wydatków ze środków pochodzących z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności przeznaczonych na wsparcie o charakterze bezzwrotnym (w załączniku nr 14);
- Rb-28UE KPO – sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetu środków europejskich ze środków pochodzących z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności przeznaczonych na wsparcie o charakterze bezzwrotnym (w załączniku nr 15);
- Rb-28UE WPR – sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetu środków europejskich w zakresie wydatków na realizację Wspólnej Polityki Rolnej (w załączniku nr 16);
- Rb-28NW – sprawozdanie z wykonania planu wydatków, które nie wygasły z upływem roku budżetowego (w załączniku nr 17).
Dane w sprawozdaniach wykazuje się:
- w zakresie planu – w kwotach wynikających z planu finansowego jednostki, po uwzględnieniu zmian dokonanych w trybie ustawy o finansach publicznych;
- w zakresie wykonania – narastająco od początku roku do końca okresu sprawozdawczego lub, w przypadkach określonych w sprawozdaniach, według stanu na określony dzień.
W przypadku gdy minister jest dysponentem kilku części budżetowych, sprawozdania łączne sporządza się odrębnie dla poszczególnych części budżetowych.
Wykaz spółek
Rozporządzenie Rady Ministrów z 17 stycznia 2025 r. w sprawie wykazu spółek, w których prawa z akcji Skarbu Państwa wykonują prezes Rady Ministrów lub inni członkowie Rady Ministrów, pełnomocnicy rządu lub państwowe osoby prawne, w tym jednoosobowe spółki Skarbu Państwa Poz. 134
Podstawa prawna
Weszło w życie
z dniem następującym po ogłoszeniu, tj. 1 lutego 2025 r.
Omówienie: Wykaz wyżej wymienionych spółek stanowi załącznik do rozporządzenia.
Wchodzi w życie 6 lutego 2025 r.
Wprowadzenie czasowego zakazu noszenia broni – rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 31 stycznia 2025 r. w sprawie wprowadzenia czasowego zakazu noszenia broni lub przemieszczania jej w stanie rozładowanym (Dz.U. z 3 lutego 2025 r. poz. 137)
Omówienie: Wprowadzony został zakaz noszenia lub przemieszczania w stanie rozładowanym wszelkiego rodzaju broni na obszarze miasta Gdańska od 6 lutego 2025 r. do 7 lutego 2025 r.
Wchodzą w życie 7 lutego 2025 r.
Pomoc, opieka i należny szacunek – rozporządzenie ministra rodziny, pracy i polityki społecznej z 18 stycznia 2025 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania, sposobu wykonywania zadań i organizacji Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych (Dz.U. z 23 stycznia 2025 r. poz. 95)
Omówienie: Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, nazywany dalej „urzędem”, wykonuje swoje zadania w sposób zmierzający do zapewnienia kombatantom oraz ofiarom represji wojennych i okresu powojennego, działaczom opozycji antykomunistycznej i osobom represjonowanym z powodów politycznych, a także innym ofiarom represji totalitaryzmu nazistowskiego i komunistycznego, nazywanych dalej „osobami uprawnionymi”, niezbędnej pomocy i opieki oraz należnego im szacunku i pamięci.
Do szczegółowego zakresu działania urzędu należy:
- współdziałanie z organami administracji rządowej, organami samorządu terytorialnego i organizacjami społecznymi w celu zapewnienia pomocy socjalnej i opieki zdrowotnej dla osób uprawnionych oraz członków ich rodzin;
- współdziałanie z organami samorządu terytorialnego w celu zwiększenia zakresu świadczeń i pomocy dla osób uprawnionych oraz członków ich rodzin na podstawie przepisów prawa miejscowego;
- prowadzenie współpracy zagranicznej z rządowymi organami do spraw kombatantów i ofiar represji totalitaryzmów oraz organizacjami osób uprawnionych;
- upowszechnianie pamięci o działaniach na rzecz odzyskania niepodległości i suwerenności przez Rzeczpospolitą Polską oraz o ofiarach represji totalitaryzmów;
- prowadzenie działań zmierzających do uhonorowania osób uprawnionych orderami, odznaczeniami, awansami na wyższe stopnie wojskowe lub innymi formami wyróżnień państwowych;
- zlecanie prowadzenia badań socjologicznych w środowiskach osób uprawnionych;
- opracowywanie i współuczestniczenie w przygotowaniu projektów aktów normatywnych w sprawach dotyczących osób uprawnionych;
- prowadzenie działalności informacyjnej na potrzeby środowisk osób uprawnionych;
- wydawanie odpowiednich zaświadczeń i dokumentów osobom uprawnionym i członkom ich rodzin.
Klasyfikacja statków powietrznych – rozporządzenie ministra infrastruktury z 14 stycznia 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz.U. z 23 stycznia 2025 r. poz. 92)
Omówienie: W załączniku do rozporządzenia wprowadzono zmiany m.in.:
- w tabeli nr 1 „Wykaz klas oraz podział kategorii i podkategorii statków powietrznych z uwzględnieniem ograniczeń w zakresie masy albo nominalnej objętości powłoki balonu albo sterowca”;
- w tabeli nr 2 „Szczegółowe warunki i wymagania dotyczące używania statków powietrznych i sprzętu danej kategorii”.
Krajowe zakłady ubezpieczeń – rozporządzenie ministra finansów z 17 stycznia 2025 r. w sprawie wysokości procentu składki wnoszonej przez krajowe zakłady ubezpieczeń na rzecz funduszu do spraw niewypłacalności oraz terminu uiszczania tej składki (Dz.U. z 23 stycznia 2025 r. poz. 93)
Omówienie: Rozporządzenie zostało wydane na podstawie odpowiednich przepisów ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Ustawa ta – w art. 117 ust. 3a – przewiduje, że krajowe zakłady ubezpieczeń mające zezwolenie na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej w grupie obejmującej ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, są zobowiązane do wniesienia składki na rzecz funduszu do spraw niewypłacalności, w celu zapewnienia środków na finansowanie zadania, o którym mowa w regulacjach ustawowych, w wysokości nie większej niż 0,1 proc. składki przypisanej brutto w ubezpieczeniu obowiązkowym.
Zgodnie z omawianym rozporządzeniem ministra finansów z 17 stycznia 2025 r. składka, o której mowa w art. 117 ust. 3a ustawy, wynosi 0,01 proc. składki przypisanej brutto w ubezpieczeniu obowiązkowym, w danym roku kalendarzowym.
Składka, o której mowa w art. 117 ust. 3a ustawy, jest uiszczana w terminie 30 dni od dnia upływu kwartału kalendarzowego, w którym został dokonany przypis składki w ubezpieczeniu obowiązkowym.
Rozporządzenie po raz pierwszy ma zastosowanie do składki uiszczanej za pierwszy kwartał 2025 r.
Uchylenie rozporządzenia – rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 16 stycznia 2025 r. uchylające rozporządzenie w sprawie nadania osobowości prawnej Ewangelicko-Reformowanemu Duszpasterstwu Imigrantów z siedzibą w Warszawie (Dz.U. z 23 stycznia 2025 r. poz. 86)
Omówienie: Traci moc rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 7 czerwca 1999 r. w sprawie nadania osobowości prawnej Ewangelicko-Reformowanemu Duszpasterstwu Imigrantów z siedzibą w Warszawie (Dz.U. poz. 603). ©℗