Centralny Port Komunikacyjny poinformował w piątek, że najpóźniej w III kwartale 2029 roku na północny zachód od Lotniska CPK powstanie bocznica kolejowa, która zapewni dostawy paliw do portu. Spółka wskazała, że w pierwszym etapie będzie wykorzystywana jako miejsce przeładunku materiałów na potrzeby budowy lotniska, węzła kolejowego CPK i linii 85, łączącej w standardzie KDP Warszawę z Łodzią.
Jaką długość będzie miała bocznica kolejowa przy lotnisku w Baranowie?
Bocznica kolejowa będzie miała długość około 5 km - powstanie w ramach projektu "Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego wraz z urządzeniami i obiektami niezbędnymi do jego funkcjonowania – budowa bocznicy kolejowej na odcinku linia kolejowa nr 3 – Centralny Port Komunikacyjny" i zapewni dostawy paliw na lotnisko. Obiekt powstanie na północno-zachodnim krańcu węzła kolejowego CPK i pojedynczym torem połączy istniejącą infrastrukturę PKP PLK – linię kolejową nr 3 Warszawa Zachodnia – Kunowice – z przyszłym terminalem towarowym CPK.
"W pierwszym etapie, z uwagi na swoją lokalizację, bocznica posłuży do dowozu i rozładunku materiałów na potrzeby budowy lotniska, węzła CPK oraz linii kolejowej 85 (m.in. kruszyw, stali czy spoiw hydraulicznych). Po zakończeniu budowy portu będzie pełniła rolę bocznicy paliwowej – do czasu powstania w tym samym śladzie linii kolejowej nr 5, czyli CMK Północ, która połączy lotnisko CPK z Trójmiastem" - wskazał CPK.
W jakie formuje został ogłoszony przerzetarg przez CPL
Spółka wyjaśniła, że przetarg, ogłoszony w formule "Projektuj i buduj", zakłada przygotowanie dokumentacji projektowej, w tym projektu budowlanego oraz pozyskanie niezbędnych uzgodnień i decyzji umożliwiających wnioskowanie o pozwolenie na budowę. Przewiduje też wykonanie robót budowlanych oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie linii na odcinku od obszaru włączenia w linie kolejową nr 3 do przyszłego terminala towarowego CPK.
"Przetarg jest pierwszym z zadań, które umożliwią powstanie w pełni funkcjonalnej bocznicy kolejowej CPK. W kolejnych etapach realizowane będą: włączenie przez PKP PLK bocznicy w linię kolejową nr 3 oraz budowa terminala towarowego CPK, która objęta będzie oddzielnym postępowaniem przetargowym" - dodano w komunikacie.
Termin składania ofert w ogłoszonym przetargu upływa 8 sierpnia br. Zgodnie z założeniami, wyłoniony wykonawca będzie miał 36 miesięcy od momentu podpisania umowy na zrealizowanie zadania.
CPK co powstanie w Baranowie i w jakich terminach
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa Lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. (PAP)