Bezpłatne autostrady dla samochodów osobowych, likwidacja zezwoleń budowlanych na remonty i modernizację budynków, powołanie specjalnego funduszu poręczeń mieszkaniowych - to niektóre propozycje PJN w zakresie infrastruktury.

PJN proponuje, aby kierowcy samochodów osobowych nie musieli płacić za przejazd autostradami. Według polityków tej partii, kwota pobierana za przejazd powinna być pokrywana przez akcyzę na paliwo. "Chodzi nam m.in. o to, by osoby, które mają domy przy autostradach, nie miały problemów z codziennym dojazdem do pracy" - powiedział w piątek na konferencji prasowej kandydat PJN startujący z Warszawy Krzysztof Oksiuta.

PJN proponuje też, by powołać specjalny fundusz poręczeń mieszkaniowych. "W jego ramach Bank Gospodarstwa Krajowego udzielałby poręczeń do 50 proc. wartości mieszkania dla osób, które mają kłopoty z dostaniem kredytu" - mówił Oksiuta. Dodał, że to rozwiązanie nie będzie nic kosztowało budżetu państwa.

Oksiuta podkreślił, że po wyborach PJN będzie też chciała uwłaszczyć mieszkańców TBS. "Planujemy dać też możliwość 20-proc. bonifikaty przy zakupie tych mieszkań" - mówił. Według niego, należy podnieść standardy zarządzania spółdzielniami mieszkaniowymi. "Chcemy, by to lokatorzy zarządzali spółdzielniami, a nie prezesi" - dodał.

Oksiuta zaznaczył, że w Polsce trzeba zmienić prawo budowlane. "Remonty i modernizacje budynków powinny być bez zezwoleń budowlanych" - podkreślił. Zdaniem PJN powinno też zmienić się prawo zamówień publicznych. "Jeśli przetarg jest rozstrzygnięty, a firma, która go wygrała wycofa się, to jej miejsce automatycznie powinna zająć firma druga na liście" - przekonywał Oksiuta.

Jak podkreślił, w Polsce trzeba sprywatyzować wszystkie spółki PKP, poza tymi, które zarządzają torowiskami. Według niego, należy też jak najszybciej uporządkować sytuację dostępu do internetu. "Chcemy, aby internet był dostępny za darmo w szkołach i uczelniach wyższych" - powiedział.

Oksiuta zaznaczył, że PJN będzie zabiegała po wyborach, by utrzymać program "Rodzina na Swoim". Program polega na tym, że uprawnionym osobom, które wzięły odpowiedni kredyt w banku i podpisały stosowną umowę z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, przez pierwszych osiem lat państwo dopłaca połowę wartości odsetek. W ramach programu można skredytować mieszkanie, którego maksymalna powierzchnia nie przekracza 75 m kw., czy dom o powierzchni nieprzekraczającej 140 m kwadratowych.

Zdaniem wiceszefa PJN Pawła Poncyljusza, koszt budowy autostrad w Polsce jest jednym z najdroższych na świecie. "Tylko autostrada budowana w Bostonie - pod ziemią - jest droższa niż ta, którą buduje się aktualnie w pobliżu Warszawy" - podkreślił.

"Aktualnie mamy też kompletny bałagan we wdrażaniu systemu poboru opłat za przejazd autostradą viatool" - mówił. Zaznaczył, że przez nieumiejętne wdrażanie tego systemu, kierowcy ciężarówek zjeżdżają z autostrad na powiatowe drogi, unikając tym samym płacenia.

Według wiceszefa PJN, w Polsce jest zbyt skomplikowane prawo budowlane. "Przez ostatnie cztery lata nic dobrego nie stało się, by poprawić warunki budowlane" - zaznaczył. W jego opinii, w Polsce brakuje aktualnie ok. 1,5 miliona mieszkań.

"W Polsce nadal mamy najwyższe koszty korzystania z internetu w Europie oraz utrudniony do niego dostęp" - powiedział Poncyljusz. Według niego, środki, które są przeznaczane z UE, aby poprawić tę sytuację są rozpraszane w ministerstwach.