Najnowocześniejsze smartfony śledzą swoich użytkowników bez ich zgody, wysyłając dane osobowe do firm reklamowych, udowadnia „The Wall Street Journal”.
Jego dziennikarze sprawdzili 101 popularnych programów na iPhone’y i telefony z systemem operacyjnym Android (m.in. Motoroli, Samsunga czy HTC). Okazało się, że aż 56 z nich przesyła do firm reklamowych unikatowy numer identyfikacyjny telefonu, 47 jego lokalizację, a 5 wiek, płeć i inne prywatne informacje o użytkowniku.
Z badanych przez dziennikarzy aplikacji najgorszy okazał się służący pisaniu SMS-ów TextPlus4 na iPhone’a, który przekazywał informacje aż ośmiu agencjom reklamowym. Niewiele dyskretniejsza jest muzyczna aplikacja Pandora. Większość użytkowników nie jest świadoma, że ich prywatne dane czy miejsce pobytu stają się przedmiotem analiz rynkowych. Co gorsza, użytkownicy aplikacji na telefon nie mogą – tak jak internauci – zablokować wysyłania danych czy plików typu cookies.