Ryszard Kalisz, członek Państwowej Komisji Wyborczej, na antenie TVN24 stwierdził, że około 10 z 70 pikników wojskowych, które odbyły się między 8 sierpnia a 13 października 2023 r. były wyraźną kampanią wyborczą.
Zdaniem Kalisza koszty takich wydarzeń powinny być uwzględnione w sprawozdaniu finansowym Komitetu Wyborczego PiS.
Pis używał wojska do kampanii wyborczej?
-Wszystkich pikników wojskowych od 8 sierpnia do 13 października było około 70 w ogóle, gdzie przywożono wozy wojskowe, natomiast jasna i wyraźna kampania była gdzieś na około dziesięciu - mówił w studiu TVN24 Kalisz.
Członek Państwowej Komisji Wyborczej zwrócił również uwagę na to, że minister sprawiedliwości Adam Bodnar poinformował o realizacji spotu reklamowego, w którym wystąpił Zbigniew Ziobro. Spot ten był emitowany w trakcie kampanii wyborczej, a Ministerstwo Sprawiedliwości zapłaciło za niego 2,627,900 złotych. Ryszard Kalisz podkreślił, że reklama miała promować ministerstwo, ale w rzeczywistości promowała osobę Zbigniewa Ziobro.
PKW z zastrzeżeniami do wydatków PiS
Kalisz przytoczył dane z Funduszu Rozwoju Regionalnego, informując, że w trakcie kampanii wyborczej Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej wydało 199 886 zł i 56 groszy na siedem publikacji promujących, które miały promować kandydatów PiS. Członek PKW zauważył również, że jeśli podczas kampanii wyborczej miała miejsce agitacja na piknikach 800 plus, które kosztowały blisko 10 milionów złotych, to te wydatki również zostaną uwzględnione.
Kalisz wspomniał w rozmowie również, że Ministerstwo Aktywów Państwowych wydało w czasie kampanii wyborczej w 2023 roku 1 424 000 zł na zakup czasu antenowego oraz produkcję spotu reklamowego, w którym wystąpił Jacek Sasin. Koszty obejmowały zakup czasu antenowego w Polskim Radiu, TVP oraz w mediach interaktywnych.
Przypomnijmy, na posiedzeniu 31 lipca Państwowa Komisja Wyborcza zaakceptowała sprawozdania finansowe ośmiu komitetów wyborczych. Spośród nich jedynie sprawozdanie komitetu Lewicy zostało zaakceptowane bez uwag.