Śledztwo pod kątem sprowadzenia katastrofy w ruchu lądowym w wielkich rozmiarach prowadzi Prokuratura Okręgowa w Częstochowie - poinformował PAP rzecznik prokuratury Romuald Basiński.

Prokuratura zakłada dwie główne wersje śledcze - błąd ludzki lub awarię techniczną. "Na tym etapie obie są równoprawne, nie podejmę się odpowiedzi na pytanie, która jest tą prawdziwą, obie są weryfikowane" - powiedział prokurator.

W sobotę wieczorem w pobliżu Szczekocin k. Zawiercia - na zjeździe z Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku Krakowa - zderzyły się czołowo pociągi TLK "Brzechwa" z Przemyśla do Warszawy Wschodniej i Interregio "Jan Matejko" relacji Warszawa Wsch. - Kraków Główny. Pociąg Warszawa-Kraków wjechał na tor, po którym z naprzeciwka poruszał się pociąg Przemyśl-Warszawa. Oba składy miały razem 11 wagonów. Zginęło 16 osób, a 57 zostało rannych.

Śledczy po południu czekali m.in. na ustalenie tożsamości sześciorga ofiar śmiertelnych - 3 kobiet i 3 mężczyzn - wydobytych z wraku pociągów i przewiezionych do prosektorium w Zawierciu. "Jest tam odpowiedni zespół, który oczekuje na przyjazd rodzin pasażerów, którzy mogą być ofiarami śmiertelnymi tej katastrofy" - powiedział rzecznik częstochowskiej prokuratury.

Chodzi o sześć z 14 ciał, które już trafiły do prosektoriów. "To jest sześć osób, przy których nie znaleziono żadnych dokumentów i jednocześnie nie mamy żadnych informacji, rozpoznań ani sygnałów, kim są te osoby" - wyjaśnił Basiński. Zaznaczył, że tożsamość części ofiar została już ustalona na podstawie znalezionych przy nich dokumentów ze zdjęciem - czyli jeszcze przed formalnym rozpoznaniem przez rodziny; wcześniej prokuratorzy informowali o sześciu zidentyfikowanych w ten sposób osobach.

Basiński podał też, że prokuratorzy na miejscu wykonywali czynności przez całą noc. Czynności śledcze są podejmowane sukcesywnie, wraz z postępem prac ratunkowo-technicznych. Wydział śledczy Prokuratury Okręgowej w Częstochowie wszczął już formalnie śledztwo ws. katastrofy. Około południa w terenie pracował siedmioosobowy zespół prokuratorski, dwoje śledczych wspomagało ich pracę w siedzibie prokuratury.

"To są wystarczające siły. Jest bardzo wiele czynności procesowych do przeprowadzenia: zabezpieczenie śladów, dowodów, przygotowanie czynności do oględzin, uzgodnienie pracy z biegłymi i tak dalej; trwają też przesłuchania" - opisywał Basiński. "Jesteśmy przygotowani na całodzienne czynności, być może całonocne. Jeżeli będzie potrzeba, w każdej chwili można zwiększyć obecne siły większą liczbą prokuratorów" - dodał.

Jeszcze nocą rozpoczęły się przesłuchania świadków

Jeszcze nocą rozpoczęły się przesłuchania świadków, ale prokuratura nie ujawnia kogo konkretnie. Basiński zaznaczył, nie może jeszcze wchodzić w szczegóły wstępnych ustaleń śledztwa - ze względu na za wczesny jego etap. "Sprawa jest skomplikowana, to niezwykle tragiczne zdarzenie. Nie możemy sobie pozwolić na jakikolwiek fałszywy trop, na jakąkolwiek nieprzezorną czynność śledczą" - zastrzegł prokurator.

Pytany nie chciał też odpowiedzieć, czy w postępowaniu są już podejrzewani lub czy komuś postawiono już zarzuty. Za sprowadzenie katastrofy w ruchu lądowym w wielkich rozmiarach ze skutkiem śmiertelnym kodeks karny przewiduje karę więzienia od 2 do 12 lat.

Częstochowska prokuratura prowadzi postępowanie karne w sprawie katastrofy, niezależnie od czynności Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych. Śledczy są jednak i będą w kontakcie z ekspertami kolejowymi. "Ich informacje są dla nas niezwykle użyteczne. Ta współpraca trwa cały czas od godzin nocnych i w tym śledztwie będzie ona niezbędna" - wskazał Basiński.

Według informacji podawanych wcześniej przez częstochowską prokuraturę, wśród zidentyfikowanych już ofiar tragedii jest obywatelka Stanów Zjednoczonych.

W poniedziałek rozpoczną się sekcje zwłok

"Mechanizm śmierci musi mieć znaczenie dla oceny samego mechanizmu katastrofy, ale przede wszystkim musimy mieś pewność co do okoliczności i charakteru obrażeń i stąd te sekcje są konieczne" - wyjaśnił prokurator Basiński.