Tylko osiem procent rodziców ma wystarczającą wiedzę i umiejętności potrzebne do wychowania dziecka - wynika z badania kompetencji wychowawczych rodziców, przedstawionego w poniedziałek w ramach kampanii społecznej "Mądrzy rodzice".



Zainaugurowana w poniedziałek kampania Rzecznika Praw dziecka i Fundacji Kidprotect.pl uświadamiać ma rodzicom, że powinni poświęcać dzieciom jak najwięcej czasu i uwagi, i zachęcać ich, by podnosili swoje umiejętności wychowawcze.

Jak powiedział na konferencji prasowej RPD Marek Michalak, inspiracją do kampanii była m.in. dyskusja, jaką wywołała uchwalona w czerwcu ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. "Być może ci, którzy tak bardzo obawiali się wprowadzenia zakazu bicia dzieci, bali się, ponieważ nie wiedzą, jakie środki wychowawcze można stosować zamiast klapsów" - mówił rzecznik.

Prezes Fundacji Kidprotect.pl Jakub Śpiewak zwracał uwagę, że często rodzice mają wobec swoich dzieci zbyt duże oczekiwania, nieadekwatne do ich wieku, co wynika z niedostatecznej wiedzy na temat rozwoju dzieci.

Na potrzeby kampanii wspólnie z firmą MillwardBrown SMG/KRC przeprowadzono pierwsze ogólnopolskie badanie poziomu kompetencji wychowawczych rodziców. Rodzicom zadano pytania dotyczące tego, co dziecko w określonym wieku powinno wiedzieć i potrafić oraz zachowań typowych dla dzieci w różnych grupach wiekowych. Zostały im także przedstawione sytuacje konfliktowe z udziałem dzieci. Rodzice mieli do wyboru kilka reakcji na daną sytuację. "Wyniki badań opracowano na zasadzie klasówki - rodzice otrzymali punkty za odpowiedzi, a na koniec ocenę" - wyjaśnił Śpiewak.

Aż 17 proc. rodziców uzyskało ocenę niedostateczną, 41 proc. mierną, a 34 proc. dostateczną. Nikt nie otrzymał oceny celującej. Tylko 8 proc. rodziców otrzymało ocenę dobrą lub bardzo dobrą.

Aby uzupełnić swoją wiedzę i podnieść kompetencje wychowawcze, rodzice będą mogli wziąć udział w szkoleniach, które w ramach kampanii organizowane będą w całej Polsce.

"Nie wszystko da się wyssać z mlekiem matki, nie wszystko wynosi się z domu. Kupujcie podręczniki, czytajcie materiały dot. rozwoju dzieci" - radziła Dorota Zawadzka z rady Fundacji Kidprotect.pl. Jej zdaniem rodzice głównie zdobywają wiedzę nt. żywienia dziecka, natomiast powinni także szukać informacji np. jak dziecko uspokoić, jak zaspokoić jego potrzeby emocjonalne w zależności od wieku. Dodała, że aby dobrze wychowywać, nie wystarcza rodzicielska intuicja, powinna być ona poparta wiedzą.

Michalak podkreślił, że choć większość rodziców stara się zapewnić dzieciom jak najlepsze warunki, wydatki na dzieci stawiając na pierwszym miejscu, często nie poświęca im wystarczająco wiele uwagi. "Rodzic to osoba, która wie, że ma dziecko, ma dla niego czas i wie, że ono samo się nie wychowa, nie zrobi tego żadna instytucja wychowawcza czy edukacyjna" - mówił. Zachęcał, by wychowywać dzieci z miłością, konsekwencją i bez przemocy.



Więcej informacji na temat kampanii oraz szkoleń można znaleźć na stronie kampanii www.madrzy-rodzice.pl.