Polskie Linie Lotnicze LOT wkrótce wyślą zapytania ofertowe w sprawie "pozyskania" 84 samolotów regionalnych - poinformowało Ministerstwo Aktywów Państwowych. Jak zaznaczono, spółka ma podjąć strategiczną decyzję, czy dalej współpracować w tym segmencie z obecnym dostawcą maszyn - Embraer, czy z Airbusem.

Ministerstwo Aktywów Państwowych (MAP) poinformowało w komunikacie, że w najbliższym czasie Polskie Linie Lotnicze LOT (PLL LOT) zamierzają wysłać zapytanie ofertowe dotyczące "pozyskania 84 samolotów regionalnych do dwóch producentów, którzy mają w ofercie maszyny spełniające wymagania". Zaznaczono, że chodzi o Embraera oraz Airbusa.

Strategia LOT

W komunikacie podkreślono, że jednym z podstawowych założeń strategii PLL LOT jest "zabezpieczenie nawet 110 samolotów do 2028 roku". "Dlatego też spółka prowadzi dialog z producentami samolotów. Stoi bowiem przed podjęciem strategicznej decyzji czy w segmencie regionalnym kontynuować współpracę z obecnym dostawcą maszyn (Embraer), czy przejść na konkurencyjną platformę (Airbus)" - poinformowało ministerstwo.

Jak wskazano, w piątek wiceminister aktywów państwowych Jacek Bartmiński prowadził rozmowy z wiceprezesem firmy Embraer João Pedro Tabordą, oraz wiceprezesem Airbusa na Europę Johanem Pelissierem.

"Rozmowy wiceministra, w którego nadzorze znajdują się Polskie Linie Lotnicze LOT, dotyczyły określenia potencjalnych obszarów współpracy w.w. firm ze spółkami Skarbu Państwa (...). Po kryzysie wywołanym pandemią oraz wojną w Ukrainie LOT odbudowuje bowiem swoją pozycję na rynku i realizuje strategię dalszego rozwoju oraz wzrostu skali działalności" - podkreśliło MAP.

Ministerstwo wskazało, że aktualnie PLL LOT ma flotę 75 samolotów, na którą składają się maszyny Embraera (ponad połowa floty) oraz samoloty Boeing (B737 i B787).

Zgodnie z zapowiedziami z października ub.r., 2023 r. PLL LOT miały zamknąć przewiezieniem 10 mln pasażerów, a do 2028 r. ta liczba ma wzrosnąć do blisko 17 mln osób.

Głównym akcjonariuszem PLL LOT jest Skarb Państwa, który ma 69,30 proc. udziałów w spółce. Drugim akcjonariuszem (30,7 proc.) jest Polska Grupa Lotnicza (PGL), należąca w 100 proc. do Skarbu Państwa. (PAP)

autor: Anna Bytniewska

ab/ par/