Firmy mają obowiązek przekazania do ZUS danych będących podstawą do obliczenia wysokości składki na ubezpieczenie wypadkowe za 2016 r. Do druku ZUS IWA należy wpisać liczbę poszkodowanych w wypadkach przy pracy, które miały miejsce w zeszłym roku. Oznacza to, że w zgłoszeniu pracodawca uwzględnia tylko tych poszkodowanych, którzy ulegli urazom w czasie zdarzeń zarejestrowanych jako wypadki przy pracy nie wcześniej niż 1 stycznia i nie później niż 31 grudnia danego roku. Jeśli wypadek miał miejsce pod koniec ubiegłego roku, ale został dopiero zarejestrowany w styczniu 2017 r., to zostanie on uwzględniony dopiero za rok.
Informacja o liczbie wypadków ma wpływ na wysokość składki. Dlatego wśród informacji które trafiają do ZUS, są także dane dotyczące liczby osób zatrudnionych w warunkach zagrożenia. Obowiązek ten dotyczy przedsiębiorców, którzy w ubiegłym roku zgłosili do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej dziesięciu ubezpieczonych miesięcznie. Równocześnie firmy te muszą być zgłoszone jako płatnicy składek od 1 stycznia do 31 grudnia 2016 r. oraz co najmniej jeden dzień w styczniu tego roku. Muszą być także wpisane do rejestru REGON w roku, za który była składana informacja.