Motywacja i budowanie zaangażowania pracowników to tematy, które od lat pojawiają się wśród największych wyzwań dla działów HR. Zwłaszcza wobec rosnących i zmieniających się wymagań ze strony kandydatów do pracy, wynikających m.in. z poprawiającej się koniunktury na rynku pracy oraz pojawiających się w szeregach firm przedstawicieli coraz młodszych pokoleń.
1
ShutterStock
2 2. Wygląd biura ma znaczenie Nie od dziś wiadomo, że warunki pracy mają wpływ na naszą produktywność, dobre samopoczucie oraz motywację. Biorą to sobie do serca zwłaszcza firmy z sektora IT, które inwestują w nowoczesne i ergonomiczne przestrzenie biurowe, uwzględniające dodatkowo takie atrakcje dla pracowników, jak pokoje gier i rozrywki czy też siłownie i strefy wellness. W kolejnych latach tropem wspomnianych przedsiębiorstw pójdą również inne organizacje. Poza przyjaznym designem i nowoczesnym wyposażeniem liczyć się będą także takie aspekty wystroju biura, jak przestrzenie socjalne i kreatywne czy też strefy ciszy i odpoczynku, służące „podładowaniu baterii” w ciągu dnia. Wszystkie wspomniane atrakcje będą bowiem służyć jako dodatkowa zachęta do złożenia aplikacji w wybranej firmie.
ShutterStock
3 3. Benefity szyte na miarę Wielu pracodawców popełnia przy zarządzaniu świadczeniami pozapłacowymi jeden, podstawowy błąd – traktuje swoich podwładnych w sposób uniwersalny, narzucając im pakiet określonych benefitów. W licznych przypadkach otrzymane świadczenia nie spełniają oczekiwań pracowników, jako że nie są one dobrane do ich indywidualnych potrzeb i preferencji. Na szczęście, coraz więcej firm dostrzega potrzebę personalizacji oferty benefitów, dostrzegając rolę, jako odgrywa w budowaniu zaangażowania pracowników umiejętny dobór narzędzi motywacyjnych. - Rok 2018 przyniesie w tym zakresie rozwój rozwiązań ułatwiających możliwość indywidualnego wyboru benefitów, takich jak rozbudowane systemy kafeteryjne czy vouchery i karty podarunkowe. Rozszerzy się także wachlarz samych benefitów – już teraz na popularności zyskują nietypowe prezenty dla pracowników w postaci np. sportów ekstremalnych takich jak skok ze spadochronem, zagraniczne wycieczki, czy dodatkowe płatne dni urlopu na rekonwalescencję lub z okazji urodzin – mówi Ada Stokowska z firmy Wyjątkowy Prezent, oferującej benefity pracownicze w formie przeżyć.
ShutterStock
4 4. Praca tak, biuro - niekoniecznie Przedstawiciele pokolenia Y i Z to osoby, które zwykle nie lubią powtarzalności i schematycznej pracy, polegającej na „odbębnianiu” ośmiu godzin przy biurku w open space, w dodatku w formalnym stroju. Zwłaszcza, że młodzi pracownicy preferują pracę projektową, w której liczy się osiągnięcie celu, a nie liczba przepracowanych godzin w określonym przedziale czasowym. Dlatego tak popularnym świadczeniem, które często staje się kartą przetargową w rywalizacji o najlepszych pracowników, jest możliwość pracy zdalnej oraz elastycznego czasu pracy. Co za tym idzie, nadchodzący rok przyniesie rozwój narzędzi ułatwiających komunikację i pracę projektową w zespole rozproszonym, którego członkowie przebywają często poza biurem bądź są pracownikami zdalnymi.
ShutterStock
5 5. Work-life integration Idea work-life balance, polegająca na zapewnieniu przez pracodawcę utrzymania równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym powoli odchodzi do lamusa. Następcą wspomnianej idei, pojawiającym się w firmach wraz z przedstawicielami pokolenia Z jest tzw. work-life integration. Pojęcie to oznacza koniec rozdziału pomiędzy pracą i czasem wolnym – chodzi o to, by robić to co się kocha, praca stanowi pasję oraz integralną część życia prywatnego. - Rolą pracodawcy będzie w nadchodzącym roku zapewnienie takich warunków, atmosfery i klimatu, które sprawiają, że praca będzie dla podwładnych przyjemnością, pozwalają na samorealizację i integrację celów prywatnych z zawodowymi. Część pracodawców już teraz podąża w kierunku work-life integration, zapewniając pracownikom, w ramach benefitów, np. możliwość rozwijania zainteresowań, niekoniecznie związanych z codziennymi obowiązkami danej osoby – mówi Ada Stokowska z firmy Wyjątkowy Prezent.
Inne
6 6. Liczy się klimat Jednym z aspektów work-life integration jest atmosfera panująca w miejscu pracy. Budowanie pozytywnego, przyjaznego i koleżeńskiego klimatu staje się kluczem do zatrzymania najlepszych pracowników. Dlatego też, w 2018 roku firmy będą inwestować nadal w dobry humor oraz budowanie silnych, wzajemnych relacji zatrudnionych osób. Pracodawcy będą też stawiać na coraz bardziej niebanalną integrację pracowniczą, warsztaty i szkolenia rozwijające kompetencje miękkie czy też zatrudnianie tzw. mood managerów odpowiedzialnych za utrzymanie pracowników w dobrym nastroju, np. poprzez organizowanie - w ramach przełamania rutyny - nietypowych rozrywek i atrakcji dla członków zespołu.
ShutterStock
7 7. Komunikacja instant W dobie generacji Y i Z, które w komunikacji cenią sobie partnerską komunikację z przełożonymi oraz bieżącą informację zwrotną, do lamusa odchodzą takie narzędzia, jak badanie satysfakcji pracowników realizowane raz w roku czy miesięczne/kwartalne oceny pracowników. Kolejny rok przyniesie przerzucenie siły ciężkości na doskonalenie codziennych relacji z zespołem i komunikację, która zapewni stały feedback na temat wzajemnych potrzeb i oczekiwań. Pozwoli to na bieżąco optymalizować zarządzanie pod kątem skutecznej motywacji pracowników oraz rozwoju ich zaangażowania.
ShutterStock