Bóbr-3 przyszłością armii
Bóbr-3 jest rezultatem współpracy między Narodowym Centrum Badań i Rozwoju a konsorcjum polskich podmiotów, w skład którego weszły: AMZ-Kutno (lider projektu), Wojskowy Instytut Łączności, Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia oraz Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii. Umowa na rozwój tego pojazdu została podpisana w 2013 roku, a 28 lutego 2024 roku Ministerstwo Obrony Narodowej zawarło umowę ramową na dostawę 286 egzemplarzy.
Bóbr-3 opiera się na platformie kołowej 4×4, która zapewnia wysoki poziom ochrony załogi i jest przystosowana do realizacji zadań rozpoznawczych. Pojazd wyposażony jest w 6-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 7200 cm³ i mocy 240 kW, spełniający normy emisji spalin EURO 3. Ma automatyczną skrzynię biegów oraz napęd na wszystkie koła z niezależnym zawieszeniem.
Wymiary pojazdu wynoszą: długość 6,9 m, wysokość 2,38 m, szerokość 2,5 m, a prześwit to 400 mm. Masa pojazdu waha się od 12 do 14 ton, w zależności od wersji opancerzenia, przy dopuszczalnej masie całkowitej 15,6 ton. Bóbr-3 osiąga prędkość maksymalną 90 km/h na drogach utwardzonych i ma zasięg 600 km, natomiast prędkość pływania wynosi 7 km/h.
Uzbrojenie wozu Bóbr-3
W wersji bazowej Bóbr-3 zapewnia ochronę balistyczną na poziomie 2 i 3 według standardu STANAG 4569, a w zakresie minoodporności na poziomie 2A. Modułowa konstrukcja umożliwia zwiększenie poziomu ochrony do poziomu 3 dzięki dodatkowym panelom opancerzenia. Pojazd może transportować drużynę rozpoznawczą składającą się z pięciu żołnierzy, a także ich wyposażenie osobiste i sprzęt rozpoznawczy.
Bóbr-3 wyposażono w zaawansowane systemy, takie jak taktyczny radar rozpoznania pola walki, głowica optoelektroniczna, system łączności umożliwiający komunikację z innymi pojazdami, śmigłowcami oraz przełożonymi do szczebla batalionu. Pojazd dysponuje również zdalnie sterowanym systemem uzbrojenia, w tym karabinami maszynowymi WKM-B kal. 12,7 mm i UKM kal. 7,62 mm. Dodatkowo, Bóbr-3 jest wyposażony w system ochrony przed bronią masowego rażenia oraz system ochrony przed opromieniowaniem wiązką lasera.
Warianty i Przyszłość
Pojazd zaprojektowano w dwóch wariantach: lekkim (pływającym) z niższym poziomem ochrony oraz ciężkim (niepływającym) z wyższym poziomem ochrony. W ramach programu LOTR Kleszcz, MON początkowo planował zakup 244 pojazdów, które zastąpią dotychczas użytkowane BRDM-2. Prototyp Bóbr-3 trafił na testy do 17. Wielkopolskiej Brygady Zmechanizowanej w sierpniu 2021 roku.
Bóbr-3 ma także służyć jako baza dla transportera rozpoznania skażeń chemicznych, biologicznych i promieniotwórczych (TRSK). Podczas targów MSPO 2019, AMZ-Kutno zaprezentowała prototyp kołowego niszczyciela czołgów na bazie Bóbr-3, co podkreśla wszechstronność i potencjał tego nowoczesnego pojazdu.