Z opublikowanego w poniedziałek badania Instytutu Badawczego Randstad wynika, że w tym roku 30 proc. firm wypłaci co najmniej 500 zł premii świątecznej swoim pracownikom, a prawie połowa firm zorganizuje wigilię.

Zwyczaje świąteczne w polskich firmach

W tym roku rekordowo dużo firm planuje świąteczne benefity dla pracowników. Z badania przeprowadzonego przez Instytut Badawczy Randstad we współpracy z Gfk dowiadujemy się, że premie świąteczne deklaruje 51 proc. pracodawców (wzrost o 6 proc. r/r), wigilie zakładowe zamierza zorganizować 48 proc. firm (wzrost o 5 proc.), a upominki dla pracowników i ich rodzin zamierza sfinansować co trzeci przedsiębiorca (32 proc.).

W tym roku - jak wskazują autorzy badania - popularność tego ostatniego benefitu wzrosła o 9 p.p., wyprzedzając bony towarowe, których popularność spada od dwóch lat; na bony zdecyduje się 29 proc przedsiębiorców. Zaznaczono, że tylko w co dziesiątej firmie nie przewiduje się żadnych gwiazdkowych benefitów.

Premie świąteczne dla pracowników

Współautor badania z Instytutu Badawczego Randstad Mateusz Żydek wskazuje:

To, że firmy zabezpieczają coraz większe budżety na świąteczne bonusy pod koniec roku, jest sygnałem, że dostrzegają wyzwania finansowe, z którymi mierzą się pracownicy. Inflacja i wciąż rosnące koszty życia w okresie Bożego Narodzenia są szczególnie dużym obciążeniem dla budżetów domowych.

Jak podano w badaniu, wyraźną tendencję wzrostową widać też w wartości świątecznych dodatków. W tym roku powyżej 500 zł na osobę planuje przeznaczyć 30 proc. firm, podczas gdy w ubiegłym roku było to 21 proc., a w 2018 roku – 13 proc. Od 300 do 500 zł zamierza przeznaczyć na ten cel 29 proc. firm, a 2 proc. zamierza wydać na jedną osobę mniej niż 50 zł.

Te firmy, które nie zawsze mogą pozwolić sobie na dynamiczne wzrosty płac odpowiadające na presję płacową, starają się to rekompensować wypłacając premię okolicznościową lub doceniając pracowników w innej, niefinansowej formie.

Badanie pokazuje też, że 90 proc. firm planujących bony podarunkowe przyzna je wszystkim pracownikom. W przypadku premii okolicznościowych ta praktyka jest nieco rzadsza – 83 proc. deklarujących ten rodzaj bonusu, przyzna go wszystkim zatrudnionym, 13 proc. – większości pracowników, natomiast 4 proc. – mniej niż połowie załogi.

Wywiady ostatniej, 48. edycji badania, zrealizowano w okresie od 9 października do 23 listopada br. wśród 1000 pracodawców.