Zwolnienie z podatku od nieruchomości tej części infrastruktury kolejowej, która jest wykorzystywana przy przewozach kolejowych, przewiduje podpisana przez prezydenta we wtorek nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Celem nowelizacji jest wyeliminowanie nadużyć i uszczelnienie systemu zwolnień od podatku od nieruchomości w sytuacji wykorzystywania gruntów kolejowych do prowadzenia działalności w obszarze niezwiązanym z kolejnictwem.

Zgodnie z zapisami ustawy, zwolnienie z podatku obejmuje tylko tę część nieruchomości kolejowych, która jest zajęta na prowadzenie działalności kolejowej. Chodzi m.in. o poczekalnie, toalety, powierzchnie kas biletowych i inne powierzchnie przeznaczone do sprzedaży biletów, pochylnie, kładki dla pieszych, punkty informacyjne czy miejsca parkingowe i ciągi dojazdowe do parkingów.

Poza tym zwolnienie obejmie m.in. grunty, budynki i budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej lub obiekty usługowe udostępniane przewoźnikom kolejowym, czy budynki i budowle wykorzystywane bezpośrednio do świadczenia usług związanych z obsługą podróżnych. Zwolnione z opodatkowania miałyby być nieruchomości zajmowane przez nieczynną kolejową infrastrukturę, czyli taką, na której nie jest prowadzony ruch kolejowy.

Nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zwalnia także terminale towarowe – jako obiekty infrastruktury usługowej – z opodatkowania podatkiem od nieruchomości, ale wyłącznie w zakresie części przeznaczonej do prowadzenia działalności związanej ze świadczeniem usług przewoźnikom kolejowym.

Nowela wejdzie w życie 1 stycznia 2022 r.