Strategia promocji gospodarczej województwa podlaskiego będzie dopasowana do konkretnych potrzeb przedsiębiorców i zmieniającej się gospodarki. Swoje potrzeby firmy mogą wskazać w specjalnej ankiecie.

Strategia ma być przyjęta jesienią przez samorząd województwa podlaskiego i wdrażana w ścisłej współpracy z firmami - poinformował PAP prof. Marek Proniewski, zastępca dyrektora departamentu współpracy z zagranicą i promocji w urzędzie marszałkowskim w Białymstoku.

Przedsiębiorcy, zwłaszcza ci, którzy nie kontaktują się z urzędem marszałkowskim na co dzień, czy też nie działają w organizacjach gospodarczych, mają szansę wskazać urzędnikom - w specjalnej ankiecie - te rozwiązania, które ich zdaniem byłyby najbardziej pomocne w zaplanowaniu konkretnych działań i znalezieniu pieniędzy na ten cel.

Propozycje działań promocyjnych mają także uwzględniać zmiany w kierunku rozwoju gospodarki, które przewiduje strategia na rzecz odpowiedzialnego rozwoju przyjęta przez polski rząd. Promocja gospodarcza ma także pomóc w przygotowaniach do przyszłych okresów programowania UE i sytuacji, gdy regiony, zwłaszcza wschodnie, będą miały mniej pieniędzy z dotacji niż obecnie.

Urząd pyta firmy m.in. o to, czy zamierzają eksportować, rozwijać się, inwestować w kraju czy za granicą, jakie mają priorytety, czy planują zatrudniać nowych pracowników, nabywać nieruchomości, dywersyfikować ofertę, wprowadzać nowe technologie, optymalizować koszty czy wzmacniać markę. Pada też wprost pytanie o to, czego oczekują od samorządu - jakiego rodzaju pomocy, np. w szukaniu kontrahentów, lepszej informacji, szkoleń zawodowych pracowników, czy może ulg podatkowych czy większych dotacji zewnętrznych.

Samorząd województwa współpracuje z organizacjami skupiającymi przedsiębiorców w regionie, regularnie korzysta z ich opinii, przedsiębiorcy są na bieżąco informowani np. o wszystkich konkursach na dotacje unijne z Regionalnego Programu Operacyjnego województwa na lata 2014-2020, z których mogą korzystać. Odbywają się spotkania informacyjne, szkolenia.(PAP)