Umowy sponsorskie zawierane przez państwowe spółki będą jawne. To jedna z wytycznych przewidzianych w dobrych praktykach opublikowanych przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów. Mają je stosować spółki z udziałem Skarbu Państwa angażujące się w sponsoring sportu.

„Dobre praktyki przygotowało Ministerstwo Aktywów Państwowych w odpowiedzi na budzące wątpliwości działania zarządów spółek za czasów poprzedniej ekipy rządowej.

Umowy sponsorskie będą jawne

- Wiele spółek z udziałem Skarbu Państwa jest bardzo aktywnych w zakresie sponsoringu sportowego. W rekomendacjach stawialiśmy na zwiększenie transparentności, gdyż przejrzystość dobrze służy wszystkim uczestnikom rynku, a opinia społeczna powinna być informowana o środkach wydawanych przez spółki, które należą do wszystkich obywateli – mówi Jakub Jaworowski, minister aktywów państwowych.

Umowy sponsorskie mają być jawne, publikowane na stronach spółek i zawierane bez pośredników. Spółki mają przestrzegać zasady neutralności politycznej. Ich działania sponsorskie muszą przynosić wymierne i mierzalne efekty biznesowe, marketingowe lub wizerunkowe. Decyzja o zaangażowaniu w działalność sponsoringową powinna także uwzględniać bieżącą sytuację finansową spółki.

Wsparcie młodych talentów

Spółki SP będą mogły sponsorować sport powszechny i profesjonalny, w tym związki sportowe, ligi zawodowe, kluby sportowe, Polski Komitet Olimpijski, Polski Komitet Paraolimpijski oraz sportowców indywidualnych. Rekomenduje się im wyszukiwanie talentów i współtworzenie strategii rozwoju zawodników, młodych sportowców, szczególnie w dyscyplinach olimpijskich o niskiej obecnie ekspozycji medialnej, ale dających dużą szansę na poprawę wyniku sportowego.

W kodeksie dobrych praktyk zapisano też, czego spółki SP sponsorować nie powinny. To np. imprezy propagujące przemoc, zawodników niereagujących na zachowania dyskryminacyjne, jak również karanych dyscyplinarnie za doping.

SSP na wdrożenie dobrych praktyk mają czas do końca III kw. 2025 r., z czego powinny rozliczyć zarządy rady nadzorcze.