Obejmuje swoim zakresem działalność telekomunikacyjną czyli zasady wykonywania i kontroli działalności polegającej na świadczeniu usług telekomunikacyjnych, dostarczaniu sieci telekomunikacyjnych. Przepisy określają prawa i obowiązki przedsiębiorców telekomunikacyjnych, użytkowników. Prawo telekomunikacyjne określa także warunki podejmowania i wykonywania działalności polegającej na świadczeniu usług telekomunikacyjnych, w tym sieci i usług służących rozpowszechnianiu lub rozprowadzaniu programów radiofonicznych i telewizyjnych. Prawo to precyzuje również warunki regulowania rynków telekomunikacyjnych, świadczenia usługi powszechnej oraz ochrony użytkowników usług.
Przepisy definiują m.in. pojęcie telekomunikacji, jako nadawanie, odbiór lub transmisję informacji, niezależnie od ich rodzaju, za pomocą przewodów, fal radiowych bądź optycznych lub innych środków wykorzystujących energię elektromagnetyczną.
Wśród wielu innych technicznych pojęć istotne są także definicje użytkownika (podmiot korzystający z publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej lub żądający świadczenia takiej usługi) oraz abonenta (podmiot, który jest stroną umowy zawartej w formie pisemnej o świadczenie usług z dostawcą publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych).
Działalność telekomunikacyjna będąca działalnością gospodarczą jest działalnością regulowaną i podlega wpisowi do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Rejestr ten prowadzi prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. UKE sprawuje nadzór nad rynkiem telekomunikacyjnym m.in. poprzez pilnowanie właściwych zasad konkurencji i przeciwdziałanie praktykom monopolistycznym. Prezes Urzędu może na przykład w drodze decyzji, zmienić treść umowy o dostępie telekomunikacyjnym lub zobowiązać strony umowy do jej zmiany, w przypadkach uzasadnionych potrzebą zapewnienia ochrony interesów użytkowników końcowych, skutecznej konkurencji.
Przepisy prawa telekomunikacyjnego chronią konsumentów. W związku z tym abonentom przysługuje odszkodowanie za każdy dzień przerwy w świadczeniu usługi płatnej okresowo. Wysokość tego odszkodowania stanowi 1/15 średniej opłaty miesięcznej.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Od 6 lipca 2009 roku zmienione prawo telekomunikacyjne dodatkowo chroni konsumentów. Abonent może wypowiedzieć umowę bez ponoszenia kosztów całej ulgi, jaką otrzymał, podpisując umowę na usługę w promocji. Oznacza to, że jeżeli podpisał umowę na dwa lata w promocji, w ramach której dostał np. telefon za 1 tys. zł, to zrywając umowę po roku, poniesie koszt ulgi tylko za wykorzystany czas.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U nr 171, poz. 1800 z późn. zm.)