Polska będzie w pierwszej dziesiątce krajów Europy w dziedzinie digitalizacji zbiorów kultury, które upowszechnią wiedzę o naszym kraju - zapowiedział minister kultury Bogdan Zdrojewski na posiedzeniu komisji sejmowych.

W czwartek na posiedzeniu Komisji Kultury i Środków Przekazu oraz Komisji Spraw Zagranicznych posłowie i przedstawiciele rządu dyskutowali nad sposobami skuteczniejszej promocji polskiej kultury za granicą oraz upowszechnianiem wiedzy o współczesnej Polsce i jej historii.

"W tej chwili Polska jest na samym końcu listy państw, które uczestniczą w programach digitalizacji zbiorów kultury" - tłumaczył minister i zapowiedział, że w tej dziedzinie "pomiędzy czerwcem a grudniem 2009 r. Polska będzie w pierwszej dziesiątce krajów Europy".

Udział Polski w tworzeniu cyfrowego katalogu europejskich zasobów kulturalnych Europeana będzie miał - według Zdrojewskiego - istotny wpływ na pogłębienie wiedzy o Polsce za granicą. Jego zdaniem, temu zadaniu ma także służyć portal internetowy Culture.pl, który będzie wzbogacony o nowe aplikacje multimedialne.

"Wycofujemy się z prezentacji polskiej kultury dla polskiej emigracji" - zapowiedział Zdrojewski. Jego zdaniem, resort kultury powinien przede wszystkim skoncentrować się na przyciąganiu publiczności zagranicznej. Środki finansowe są zbyt skromne, aby budować ofertę dla polskiej emigracji - tłumaczył minister.

"Bardzo mi zależy na tym, aby polska kultura prezentowana np. w Paryżu nie +zbierała+ tego samego grona dwustu, trzystu osób, które za każdym razem przychodzą do ambasady, gdy się odbywa jakieś polskie przedsięwzięcie" - powiedział.

"Nie przebijemy się, jeśli będziemy siermiężni, jeśli polska oferta będzie realizowana wyłącznie z naszego punktu widzenia"

Zdaniem Zdrojewskiego, ministerstwo ograniczy także wyjazdy i tournee polskich instytucji kulturalnych, które odbywają się - jak powiedział - "w salach trzeciego sortu". Jego zdaniem, tego rodzaju instytucje zasługują na jak najlepsze i prestiżowe warunki do prezentacji swoich osiągnięć.

Minister zwrócił także uwagę, że oferta kulturalna Polski za granicą musi być prezentowana w szerszej europejskiej perspektywie i przez to bardziej komunikatywna. "Nie przebijemy się, jeśli będziemy siermiężni, jeśli polska oferta będzie realizowana wyłącznie z naszego punktu widzenia" - zaznaczył.

Wśród podstawowych narzędzi promocji polskiej kultury Zdrojewski wymienił sezony i dni kultury polskiej, np. Rok Polski w Izraelu, prezentacje sylwetek najwybitniejszych polskich twórców, np. Jerzego Grotowskiego i Fryderyka Chopina, wspieranie udziału polskich artystów w międzynarodowych przedsięwzięciach jak np. Biennale Sztuki czy Biennale Architektury w Wenecji.

Ważną zmianą na rzecz promocji polskiej kultury za granicą - według Zdrojewskiego - jest przygotowana w tym roku nowa ustawa o Instytucie Adama Mickiewicza, który ma przekształcić się w nowy podmiot promujący polską kulturę i inicjujący międzynarodową wymianę kulturalną. Jak dodał szef resortu kultury, zapisy tej ustawy będą fundamentem zbudowania instytucji porównywalnej np. z Instytutem Cervantesa.