W ubiegłym roku na londyńskim lotnisku Heathrow odnotowano 29 tego typu incydentów wobec ośmiu w poprzednim roku. W całym kraju w 2009 roku doliczono się ich 737.

Dotychczas świecenie laserem w stronę kabiny pilota, co jest szczególnie niebezpieczne w czasie podchodzenia samolotu do lądowania lub jego startu, nie było odrębnym wykroczeniem, choć karano je z tytułu powodowania w ten sposób "zuchwałego zagrożenia bezpieczeństwa lotu".

Nowa regulacja wprowadziła odrębny czyn "świecenia światłem w samolot i spowodowania w ten sposób oślepienia pilota".

Związek zawodowy pilotów Balpa chciałby ograniczenia sprzedaży wskaźników laserowych

Związek zawodowy pilotów Balpa chciałby ograniczenia sprzedaży wskaźników laserowych, ale wobec ich masowego rozpowszechnienia jest to mało realne.

Jak dotąd najsurowszą karę - cztery miesiące pozbawienia wolności - za nadużycie urządzenia laserowego wymierzono w grudniu ubiegłego roku Liamowi Coe z okolic Manchesteru, który oślepił laserem pilota policyjnego helikoptera, zmuszając go do niebezpiecznych manewrów i awaryjnego lądowania.