Choć takich zdarzeń było w tym roku w stolicy kilkanaście, zdaniem Skwarka nie należy mówić o "czarnej serii". Podkreślił on, że nikt dotychczas nie został w wyniku tych pożarów poszkodowany. Zaznaczył też, że ZTM wraz z policją prawie codziennie prowadzi wyrywkowe kontrole autobusów na pętlach. W przypadku zastrzeżeń do ich stanu technicznego, pojazdy nie wyjeżdżają w trasę. Policjanci zatrzymywali też ich dowody rejestracyjne.
Po tym, jak w kwietniu br. ogień pojawił się w trzech autobusach, miasto powołało specjalną komisję, która miała wyjaśnić przyczyny tych pożarów. W przygotowanym przez nią raporcie napisano, że kierowcy pojazdów, w których doszło do pożaru, nie byli przeszkoleni w zakresie zachowań na wypadek takiego zdarzenia i działali intuicyjnie. Bezpieczeństwo pasażerów było priorytetem tylko dla jednego z nich.
Na zły stan techniczny warszawskich autobusów wielokrotnie zwracali uwagę przedstawiciele Inspekcji Transportu Drogowego. Najczęstsze usterki stwierdzane w trakcie tegorocznych kontroli to zużycie płynów eksploatacyjnych, niesprawne układy hamulcowe oraz zły stan ogumienia.
Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego przekonywał wtedy, że komunikacja w stolicy jest jedną z najbezpieczniejszych w Polsce
Na początku listopada wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski informował, że stan techniczny autobusów na Mazowszu poprawia się. Jak mówił wówczas dziennikarzom, podczas jesiennej kontroli w skali całego województwa odnotowano o blisko 10 proc. mniej pojazdów, w których stwierdzono usterki. W przedstawionym wówczas raporcie napisano jednak, że w Warszawie nie stwierdzono poprawy. Na dwóch przewoźników świadczących usługi w stolicy (PKS Grodzisk Mazowiecki i Mobilis) nałożono w związku z wykrytymi nieprawidłowościami kary finansowe po 30 tys. zł.
Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego przekonywał wtedy, że komunikacja w stolicy jest jedną z najbezpieczniejszych w Polsce. Zapowiedział, że wszystkie nowe autobusy w Warszawie, w tym kupowane przez największego stołecznego przewoźnika - Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA) - będą musiały być wyposażone w system samogaszenia komory silnika.
Autobusy komunikacji miejskiej w Warszawie należą do czterech przewoźników - MZA, ITS Michalczewski, Mobilis oraz PKS Grodzisk Mazowiecki. W godzinach porannego szczytu jeździ w stolicy łącznie ok. 1,4 tys. autobusów.