Maszyniści pociągów nie będą trąbić przed najlepiej zabezpieczonymi przejazdami kolejowo-drogowymi. Nowelizację rozporządzenia w tej sprawie podpisał minister infrastruktury - poinformował w czwartkowym komunikacie resort infrastruktury.

Chodzi o stosowanie tzw. sygnału "Baczność". Zgodnie z dotychczasowymi przepisami, maszyniści pociągów byli zobowiązani podawać ten sygnał przed każdym przejazdem kolejowo-drogowym, niezależenie od jego kategorii wyposażenia w urządzenia zabezpieczające.

Z tego powodu lawinowo rosły skargi mieszkańców okolic linii kolejowych na uciążliwy hałas powodowany podawaniem przez maszynistów pociągów sygnału "Baczność" przed przejazdami kolejowo-drogowymi.

"Najważniejszym celem tej zmiany jest poprawa standardu życia jak największej liczby mieszkańców okolic skrzyżowań dróg kołowych z liniami kolejowymi poprzez sukcesywne eliminowanie uciążliwego hałasu trąbiących pociągów, przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa na tych skrzyżowaniach" – powiedział cytowany w komunikacie wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Podpisana nowelizacja zakłada, że maszyniści pociągów nie będą trąbić przed najlepiej zabezpieczonymi przejazdami kolejowo-drogowymi, czyli wyposażonymi w najnowsze urządzenia automatycznie blokujące całą szerokość przejazdu.

Na początek nowe przepisy obejmą ponad 750 przejazdów, natomiast w związku z realizacją inwestycji ujętych w Krajowym Planie Kolejowym ich liczba będzie się sukcesywnie zwiększać.

Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.(PAP)

autor: Łukasz Pawłowski