Realizacja koncepcji budowy kolei dużych prędkości, zapoczątkowanej podczas wizyty premiera Mateusza Morawieckiego na Węgrzech, staje się coraz bardziej realna - poinformował w wywiadzie dla PAP minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

W czwartek 8 lutego minister infrastruktury Andrzej Adamczyk spotkał się z ministrem spraw zagranicznych i handlu Węgier Petrem Szijjarto. Głównym tematem poruszonym w trakcie wizyty węgierskiego ministra w Warszawie był projekt wspólnego przedsięwzięcia zakładającego realizację połączenia koleją dużych prędkości Budapesztu z Warszawą.

"Węgierski minister potwierdził podczas spotkania w Ministerstwie Infrastruktury, że Republika Węgierska podjęła decyzję o pracach studialnych nad połączeniem Budapesztu i Warszawy systemem kolei dużych prędkości. Pan minister Szijjarto podkreślił, że polsko-węgierskie rozmowy w sprawie budowy KDP są efektem ustaleń podjętych podczas spotkania premiera Mateusza Morawieckiego z premierem Viktorem Orbanem" - powiedział Adamczyk.

Dodał, że minister spraw zagranicznych i handlu Węgier przekonywał, że determinacja strony węgierskiej jest bardzo duża. "Zdecydowano o pracach studialnych, które już podjęto. Ja potwierdziłem, że z naszej strony na pewno przeprowadzimy analizy tego projektu. Powołany zostanie specjalny zespół, w skład którego wejdą eksperci m.in. z Instytutu Kolejnictwa" - stwierdził minister.

"Kolej dużych prędkości w Polsce była dotychczas analizowana jedynie jako połączenie na osi wschód - zachód. Podkreślenia wymaga, że prace studialne nad KDP zostały wstrzymane w 2011 przez ówczesnego ministra transportu Sławomira Nowaka. Obecny rząd myśli o kolei szerzej. W 2017 roku powróciliśmy do dyskusji o potrzebie budowy kolei dużych prędkości. Ministerstwo zorganizowało w czerwcu 2017 r. konferencję w tej sprawie" – dodał minister Andrzej Adamczyk.

"Strona węgierska poinformowała, że dla szlaku kolei, która pozwoli przemieścić się między Warszawą a Budapesztem w przeciągu czterech godzin, przygotowane są już pierwsze analizy techniczne. Wynika z nich, że podróż w tak krótkim czasie jest możliwa" - powiedział Adamczyk.

Minister zdradził, że trasa tej szybkiej kolei biegłaby z Budapesztu przez Bratysławę do Warszawy, z uwzględnieniem Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Szef resortu infrastruktury poinformował, że analiza propozycji węgierskiej będzie musiała odpowiedzieć na pytanie, czy wpisuje się w polską koncepcję kolei dużych prędkości. "Osobiście uważam, że absolutnie tak. Jestem przekonany, że koncepcja połączenia naszych państw siecią kolei dużych prędkości to niewątpliwie projekt, który może zmienić mapę transportową Unii Europejskiej, z korzyścią dla naszego regionu. Dajmy jednak czas ekspertom, żeby opracowali dokument strategiczny" - powiedział Adamczyk.

"W przypadku tej propozycji, o której mówimy, czyli Budapeszt - Warszawa, minister Szijjarto poinformował o konkretnych pomysłach na finansowanie przedsięwzięcia. Więc to nie jest tylko kwestia prac studialnych związanych z przebiegiem linii łączącej Budapeszt z Warszawą. Jest też już bardzo dalece zaawansowana analiza możliwości powołania instytucji finansowej, która pozwoliłaby znaleźć środki na to przedsięwzięcie" - dodał.

Minister Adamczyk poinformował też, że strona węgierska jest już po rozmowach z Rumunią i planuje dalszy przebieg kolei dużych prędkości na południe - w kierunku Bukaresztu. "Nie byłaby to więc tylko linia Warszawa - Budapeszt, ale Warszawa – Budapeszt - Bukareszt. Trzeba więc też brać pod uwagę możliwość rozwoju tego połączenia komunikacyjnego jako systemu kolei dużych prędkości łączącego państwa Grupy Wyszehradzkiej i szerzej południowej Europy" - podkreślił minister.

Adamczyk poinformował, że na temat tego projektu prowadzone będą rozmowy podczas zaplanowanego na początek marca spotkania w Budapeszcie, w którym, poza przedstawicielami Polski i Węgier wezmą też udział przedstawiciele Słowacji i Czech.