"Melanż. Oczekiwania vs. rzeczywistość” - pod tym hasłem Główny Inspektorat Sanitarny rozpoczyna ogólnopolską kampanię społeczną, która ma zwrócić uwagę młodzieży na negatywne skutki korzystania z używek.

Celem projektu ma być uświadomienie młodzieży zagrożeń wynikających z uzależnienia od różnych substancji, pokazanie negatywnych skutków korzystania z używek oraz promocja zdrowego stylu życia. W ramach kampanii powstało 10 spotów wideo m.in. o tym, jak w rzeczywistości postrzegane są osoby nadużywające alkoholu, palacze i osoby zażywające narkotyki.

Pokazujemy nastolatkom, że rzeczywiste oddziaływanie używek na organizm i wizerunek towarzyski, w zderzeniu z wyobrażeniami, rozczarowuje, a zachowanie ich samych pod wpływem tych substancji często jest żenujące. Przede wszystkim chcemy przemówić do wyobraźni młodzieży, pozostawiając ich z refleksją, a nie gotową tezą – wyjaśnia dyrektor generalny Głównego Inspektoratu Sanitarnego Marcin Bombrych.

Ze styczniowych badań firmy Kantar Public (dawniej TNS Polska) wynika, że 90 proc. polskich nastolatków ma za sobą pierwsze doświadczenia z alkoholem, dwie trzecie przynajmniej raz w swoim życiu paliło papierosy, a co trzeci marihuanę i substancje podobne. Jednocześnie co drugi nastolatek żałuje swojego zachowania w trakcie imprezy.

"Badania te pokazują, jak istotne jest podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do młodzieży. Szukaliśmy sposobu na przekonanie nastolatków, że używki mogą być nie tylko groźne, ale wpływają na ich wizerunek w grupie rówieśniczej" – komentuje Bombrych.

GIS uruchomił również stronę internetową www.melanz.tv. Nastolatki mogą na niej wypełnić test "Jakim typem melanżowicza jesteś?", który ma przekazać badanemu wiedzę o działaniu używek i negatywnych skutkach ich zażywania. Na stronie znajdują się też informacje na temat alkoholu, papierosów i narkotyków, a także dane kontaktowe organizacji zajmujących się profilaktyką uzależnień. W ramach kampanii zaplanowano również szereg działań dodatkowych, m.in. produkcję limitowanej linii odzieży.

Kampania jest adresowana także do rodziców, opiekunów i pedagogów. Przygotowano dla nich serię artykułów o tym jak rozmawiać z nastolatkami o używkach oraz jak rozpoznać pierwsze oznaki uzależnienia.

Kampania potrwa do końca marca 2017 r. Projekt jest współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi członkami Unii Europejskiej. Partnerem merytorycznym kampanii jest Fundacja Edukacji Społecznej.(PAP)