Do ilu egzaminów musieli przystąpić ósmoklasiści?

Uczniowie musieli przystąpić do trzech pisemnych egzaminów: z języka polskiego, matematyki i języka obcego.

Egzamin ósmoklasisty. Jakie wyniki osiągnęli uczniowie?

Jak podaje Centralna Komisja Egzaminacyjna za rozwiązanie zadań z języka polskiego uczniowie uzyskali średnio 64 proc. punktów możliwych do otrzymania, a z matematyki – 50 proc.

.Podobnie jak w latach ubiegłych, najczęściej wybieranym językiem obcym był angielski (wybrało go 97,3 proc.). Za rozwiązanie zadań z tego przedmiotu ósmoklasiści uzyskali średnio 70 proc. punktów.

Za rozwiązanie zadań z pozostałych języków obcych nowożytnych uzyskali średnio: z niemieckiego – 61 proc. punktów, z rosyjskiego – 65 proc., z francuskiego – 87 proc., z hiszpańskiego – 67 proc., a z włoskiego – 60 proc.

CKE zaznaczyła we wstępnej informacji o wynikach, że nie uwzględniono w nich wyników ósmoklasistów, którzy zdawali egzamin w terminie dodatkowym w dniach 10-12 czerwca.

Z czym ósmoklasiści poradzili sobie najlepiej?

Jak podała CKE, na egzaminie z języka polskiego uczniowie najlepiej poradzili sobie z zadaniem, które sprawdzało umiejętność rozpoznawania w wypowiedziach związków frazeologicznych, rozumienia ich znaczenia oraz poprawnego stosowania ich w wypowiedzi. Z kolei największą trudność sprawiło zadanie z zakresu kształcenia językowego, które sprawdzało umiejętność poprawnego używania znaków interpunkcyjnych.

Arkusz standardowy z języka polskiego zawierał 19 zadań. Za ich poprawne rozwiązanie można było uzyskać maksymalnie 45 punktów, w tym 11 punktów za rozwiązanie zadań zamkniętych i 34 punkty za rozwiązanie zadań otwartych. Arkusz składał się z dwóch części. Pierwsza zawierała 18 zadań zorganizowanych wokół dwóch tekstów zamieszczonych w arkuszu: tekstu literackiego (fragmentu „Chłopców z Placu Broni” Ferenca Molnára) oraz nieliterackiego (fragmentu tekstu „Czyim jesteś przyjacielem?” Anny Vivarelli). Zadania wymagały od ucznia znajomości tematyki, problematyki i treści wybranych lektur obowiązkowych, udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące treści tekstów zawartych w arkuszu egzaminacyjnym, interpretacji tekstu kultury (kart do gry) oraz napisania ogłoszenia.

W matematyce zdający najlepiej poradzili sobie z zadaniem sprawdzającym umiejętność obliczania czasu przy danej drodze i prędkości. Najtrudniejsze okazało się z kolei zadanie z geometrii płaskiej, którego rozwiązanie wymagało umiejętności obliczania pola wielokąta metodą podziału na mniejsze wielokąty lub uzupełnianie do większych wielokątów.

Arkusz standardowy z matematyki zawierał 21 zadań, w tym 15 zadań zamkniętych (zadania wyboru wielokrotnego, zadania prawda-fałsz i zadania na dobieranie) i 6 otwartych. Za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań można było uzyskać maksymalnie 30 punktów. Zadania obejmowały wymagania egzaminacyjne z zakresu m.in. arytmetyki, algebry i geometrii. Wymagały uważnej analizy treści i elementów graficznych, a w przypadku zadań otwartych dodatkowo zaplanowania i zapisania kolejnych etapów rozwiązania oraz podania wyniku lub sformułowania odpowiedzi.

Jeśli chodzi o język obcy nowożytny, ci uczniowie, którzy wybrali angielski, uzyskali najwyższy średni wynik za rozwiązanie zadania zamkniętego sprawdzającego rozumienie tekstów pisanych. Największą trudność sprawiło im zadanie otwarte sprawdzające znajomość środków językowych.

Arkusz standardowy z języka obcego zawierał 46 zadań, zgrupowanych w 14 wiązek. Za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań można było uzyskać maksymalnie 55 punktów, w tym 34 punkty za rozwiązanie zadań zamkniętych (zadania wyboru wielokrotnego, zadania na dobieranie) oraz 21 punktów za rozwiązanie zadań otwartych. Te wymagały od ósmoklasistów samodzielnego sformułowania odpowiedzi oraz zredagowania krótkiego tekstu użytkowego (e-maila).W drugiej części arkusza uczeń wybierał jeden z dwóch tematów wypracowania: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym – przemówienie - albo wypowiedź o charakterze twórczym – opowiadanie.

Kiedy ósmoklasiści otrzymają zaświadczenia o wynikach

W piątek otrzymają też w szkołach zaświadczenia o wynikach. Na zaświadczeniu jest podany wynik procentowy ucznia oraz wynik na skali centylowej dla każdego przedmiotu egzaminacyjnego. Dzięki temu uczeń dowie się, jaki odsetek uczniów w kraju uzyskał taki sam, niższy lub wyższy wynik z danego przedmiotu.

Ważne

W ubiegłym roku ósmoklasiści za rozwiązanie zadań z języka polskiego uzyskali średnio 61 proc. punktów możliwych do otrzymania, a z matematyki – 52 proc. Średni wynik uzyskany przez nich z egzaminu z angielskiego wyniósł 66 proc. punktów, z niemieckiego – 53 proc., z rosyjskiego – 79 proc., z francuskiego – 88 proc., z hiszpańskiego – 72 proc. i z włoskiego – 47 proc.

Kiedy przeprowadzono egzamin ósmoklasisty?

Egzamin ósmoklasisty w terminie głównym przeprowadzono 13-15 maja. Przystąpiło do niego ok. 362 tys. 200 zdających spośród 374 tys. 201 uczniów VIII klasy szkoły podstawowej (ok. 97 proc.), w tym ok. 13 tys. uczniów będących obywatelami Ukrainy.

Przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej. Nie można go nie zdać, ale wynik wpływa na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadpodstawowej. Połowa wszystkich punktów do zdobycia – to właśnie punkty za egzamin. Druga połowa to punkty za oceny na świadectwie szkolnym i inne osiągnięcia ucznia.