Sprawniejszą i łatwiejszą komunikację państwo-obywatel przewiduje podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa o doręczeniach elektronicznych. Osoby niekorzystające z technologii cyfrowych będą miały możliwość odbierania korespondencji papierowej w ramach tzw. publicznej usługi hybrydowej.

Kancelaria Prezydenta RP poinformowała w piątek, że prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o doręczeniach elektronicznych, której celem jest zapewnienie dominującego udziału elektronicznego obiegu dokumentów w administracji i obrocie gospodarczym.

Według nowych przepisów, jeżeli obywatel złoży deklarację, że chce otrzymywać korespondencję od organów państwa drogą elektroniczną, to będą komunikowały się z nim w ten sposób. Usługa doręczenia elektronicznego będzie dobrowolna i darmowa.

Ustawa przewiduje, że obywatel będzie miał jeden adres dla całej komunikacji z administracją, skrzynkę e-doręczeniową, która będzie służyła do wymiany elektronicznej korespondencji z urzędami. W praktyce będzie ona działać podobnie jak skrzynka mailowa, będzie jednak odpowiednio zabezpieczona.

Na potrzeby realizacji doręczenia elektronicznego zostanie stworzony nowy rejestr publiczny, tzw. baza adresów elektronicznych.

Kancelaria wskazał, że uzupełnieniem podstawowej usługi doręczenia elektronicznego będzie publiczna usługa hybrydowa, zapewniająca podmiotom publicznym wysyłkę korespondencji w formie elektronicznej również w kontaktach z osobami wykluczonymi cyfrowo lub osobami, które na wymianę korespondencji w postaci elektronicznej nie są jeszcze gotowe. Osoby te otrzymają możliwość odbierania korespondencji papierowej. Korespondencja nadawana w ten sposób będzie przesyłana elektronicznie, a następnie przekształcana w formę papierową za pomocą zautomatyzowanej linii wydruków, pakowania i kopertowania.

Kancelaria przypomniała, że do świadczenia publicznej usługi doręczenia elektronicznego oraz publicznej usługi hybrydowej zobowiązany będzie operator wyznaczony, który wybierany będzie w drodze konkursu i na którym spoczywać będzie odpowiedzialność w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usługi. W okresie przejściowym, czyli do dnia 31 grudnia 2025 r., obowiązki operatora wyznaczonego wynikające z ustawy powierzone zostały operatorowi wyznaczonemu - czyli Poczcie Polskiej. (PAP)

autorka: Longina Grzegórska-Szpyt