Rozmawiamy z Peterem-Paulem Adriaansenem, członkiem zarządu i dyrektorem HR Philip Morris Polska i kraje bałtyckie
Czym wyróżnia się firma, w której pan pracuje?
Philip Morris International (PMI) jest międzynarodową organizacją obecną w ponad 180 krajach. Na całym świecie zatrudniamy ponad 82 tys. osób, reprezentujących ponad 100 narodowości i mówiących ponad 80 językami. To właśnie pracownicy są kluczem do naszych sukcesów i stanowią największą przewagę konkurencyjną firmy. Dlatego w wymiarze globalnym i lokalnym zdecydowanie stawiamy na ich rozwój.
W Polsce dziś pracuje około 3 tys. osób. Dbamy o to, aby każdy pracownik zatrudniony w polskich spółkach Philip Morris mógł z roku na rok poszerzać swoje kompetencje oraz zdobywać nowe doświadczenie.
Nasze motto to: „Rozwijamy ludzi, by to oni rozwijali nasz biznes”. To pracownik jest w centrum uwagi firmy.
Co przyciąga potencjalnych pracowników do firmy?
Oferujemy ciekawą pracę, zindywidualizowane programy rozwoju osobistego i zawodowego (w Polsce i zagranicą) zarówno dla świeżoupieczonych absolwentów, jak i menedżerów z długoletnim stażem. Nasze zdyscyplinowane podejście do rozszerzania perspektywy biznesowej pracowników poprzez możliwość nauki na różnych stanowiskach i w różnych lokalizacjach oraz zbierania cennych doświadczeń przygotowujących do kolejnych ról widoczne jest globalnie, chociażby w ilości relokacji osób między krajami czy kontynentami – średnio odbywa się ich około 1 tys. rocznie.
W polskich spółkach Philip Morris bardzo konsekwentnie podążamy za trendami rozwoju pracowników na wszystkich szczeblach kariery, w zeszłym roku 20 proc. wszystkich zatrudnionych, czyli około 600 osób, zmieniło stanowisko pracy w ramach zaplanowanych ścieżek rozwojowych. Na tym nie koniec. Rokrocznie prowadzimy dwa programy stażowe dla osób, które mają małe doświadczenie biznesowe. Zewnętrznych kandydatów zapraszamy na dwuletnie programy stażowe, które rozpoczynają się 7-miesięczną przygodą pracy na stanowisku przedstawiciela handlowego, a następnie pracą w zespołach projektowych w centrali.
Warto nadmienić, że Polska jest jednym z głównych źródeł talentów dla PMI w skali globalnej. Wielu Polaków i Polek pełni kluczowe funkcje na innych rynkach i zajmuje wysokie stanowiska w korporacji. Polakiem jest np. globalny szef finansów (CFO) PMI oraz szef światowego
działu Duty Free. Dlatego zachęcamy ludzi do rotacji między działami i zdobywania wiedzy w różnych obszarach. To najszybsza ścieżka do indywidualnego rozwoju i interesującej kariery. Angażujemy pracowników i dajemy im możliwość kreowania własnych karier. Ważne jest, aby odczuwali swój realny wpływ na biznes.
Dlaczego tak ważne jest zaangażowanie pracowników?
Analizy dowodzą, że im bardziej pracownicy firmy są zaangażowani, tym większe są jej szanse na odniesienie sukcesu. Na to zaangażowanie składa się wiele czynników: odpowiednie wynagrodzenie wraz z benefitami, dobre relacje pracownicze, programy rozwoju, wydajność organizacji, dobra komunikacja wewnętrzna, świadomość celów, do których firma dąży oraz tego, w jaki sposób pracownicy mogą się przyczynić do ich osiągnięcia. Mamy również wiele do zaoferowania choćby w ramach programu Well--ness, oferującego naszym pracownikom narzędzia poprawiające samopoczucie i komfort pracy oraz programu FLEXability, zapewniającego rozwiązania wspierające elastyczną pracę. FLEXability to nie tylko polityka czy program – to mądre podejście biznesowe, które pomaga nam wszystkim w lepszej organizacji i poprawia naszą satysfakcję z pracy. Wszyscy mamy różne priorytety dotyczące pracy i życia prywatnego, a dzięki rozwiązaniom FLEXability można je łatwiej planować. Wszystkie nasze programy i rozwiązania łączy wspólny cel: ułatwienie znalezienia równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym.