W poniedziałek Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) opublikował wyniki corocznego badania Giftbook Survey na temat wydatków świątecznych Polaków.

Średnio gospodarstwo domowe wyda w tym roku na prezenty 614 złotych wobec 506 zł w roku ubiegłym. Łączne tegoroczne wydatki gospodarstw domowych na ten cel sięgną 8,36 mld zł, czyli wzrosną o 1,48 mld zł w porównaniu do 2015 roku.

Reklama

"Wyraźny wpływ na zmiany w planach zakupowych polskich gospodarstw domowych, mają deklaracje rodzin z dziećmi, gdzie obserwowany wzrost wydatków jest największy" - ocenił cytowany w komunikacie Marcin Duma z IBRiS. Dodał, że poprawa sytuacji na rynku pracy oraz transfery socjalne "pozwalają na zwiększenie konsumpcji także w tych grupach społecznych, które dotychczas dysponowały skromnymi środkami".

W tym roku Polacy najczęściej chcą kupić pod choinkę kosmetyki lub perfumy (46 proc.), zabawki (39 proc.) i książki (37 proc.). Mniejszy odsetek (19 proc.) badanych jako podarunek świąteczny planuje zakup sprzętu elektronicznego – telefonu, tabletu, konsoli lub komputera czy laptopa. Rodziny z dziećmi rzadziej chcą podarować najbliższym książki (29 proc.), a częściej zabawki (58 proc.) i kosmetyki (50 proc.).

Respondenci IBRiS nie mogą się zdecydować, czy lepiej zrobić prezent-niespodziankę (takie rozwiązanie wybiera 50 proc. pytanych), czy też skorzystać z „listu do Mikołaja” (46 proc.). Ponad połowa (54 proc.) Polaków przyznaje jednak, że dostała już wcześniej nietrafiony prezent.

Instytut Badań Rynkowych i Społecznych od 2014 roku działa na terenie całej Polski.