Reklama

Jak poinformował rzecznik krakowskiego MPK Marek Gancarczyk w podsumowaniu działalności przewoźnika w czasie ŚDM, w okresie od 23 do 31 lipca kursowało średnio po ok. 250 tramwajów i 580 autobusów. Każdego dnia przewoziły one ponad 2 mln pasażerów, czyli prawie drugie tyle, niż w normalnym okresie.

W trakcie trwania Światowych Dni Młodzieży tramwaje MPK SA tramwaje i autobusy wykonały po ponad tysiąc dodatkowych kursów. Najczęściej dodatkowe tramwaje były wysłane na linię nr 8 (Borek Fałęcki – Bronowice Małe) oraz 19 (Dworzec Towarowy - Borek Fałęcki). W przypadku komunikacji autobusowej te dodatkowe kursy najczęściej były wykonywane m.in. na linii nr 179 (Os. Kurdwanów – Dworzec Główny Zachód).

W czasie ŚDM w pracy byli niemal wszyscy prowadzący zatrudnieni w MPK SA, czyli 605 motorniczych i 1083 kierowców.

„Każdy dzień był inny. Wtedy, gdy pielgrzymi wylegli na ulice komunikacja miejska ze względów bezpieczeństwa nie była puszczana, ale czekała w gotowości. W momencie, gdy było to możliwe pojazdy ruszały na trasę” - relacjonował we wtorek Grzegorz Dyrkacz, członek zarządu MPK.

Według zapewnień przewoźnika w całym czasie trwania ŚDM odnotowano tylko 16 awarii pojazdów, których skutkiem była strata kursu. Możliwe to było dzięki dokładnemu sprawdzeniu stanu technicznego pojazdów przed rozpoczęciem wydarzenia. W jego trakcie w trzech punktach miasta były zlokalizowane specjalne dźwigi wykorzystywane w przypadku różnego rodzaju awarii (np. wykolejeń): przy os. Podwawelskim, Dworcu Głównym i przy al. Przyjaźni w Nowej Hucie. Dodatkowo na każdej zajezdni w gotowości oczekiwały także inne pojazdy techniczne, których zadaniem było reagowanie w przypadku awarii.

„Było bardzo mało awarii w komunikacji miejskiej, najczęściej ulegały im drzwi, bo pasażerowie wchodzili na siłę i drzwi nie mogły się domknąć. Nie było żadnych wypadków i kolizji” - zaznaczył przedstawiciel MPK.

Funkcjonowanie transportu w najbardziej newralgicznych punktach miasta nadzorowało 28 inspektorów ruchu. W Głównej Dyspozytorni Ruchu koordynacją funkcjonowania komunikacji miejskiej zajmowało się 28 dyspozytorów. Pracownicy call center odebrali podczas ŚDM ponad 11 tys. rozmów.

Dyspozytorzy ruchu MPK SA w Krakowie podejmowali nawet kilka tysięcy razy decyzje o zmianie tras tramwajów i autobusów, co było związane m.in. z zamykaniem ulic na czas przejazdu papieża Franciszka i z powodu konieczności wysyłania dodatkowego taboru na najbardziej obciążone linie.

W trakcie ŚDM pracownicy MPK pomogli zagubionemu dziecku z Zimbabwe, znalezionemu w sobotę wieczorem na pętli w Borku Fałęckim. W autobusach i tramwajach znaleziono 205 rzeczy, w tym 40 dokumentów.

Krakowski przewoźnik jest dumny z tego, że pierwszy w historii papież na oficjalne spotkanie pojechał tramwajem. Stało się to w czwartek, kiedy Franciszek na swoje pierwsze spotkanie z wiernymi na krakowskich Błoniach dotarł tramwajem MPK SA – jednym z 36 „Krakowiaków”. Pomalowany w biało-żółte barwy pojazd obecnie wozi pasażerów na normalnych liniach. (PAP)