Wszyscy przewoźnicy byli traktowani równo, prywatni i należący do Skarbu Państwa, o ile właściciel spełniał wymogi prawa unijnego; Amber Gold te wymogi spełniało - zeznała b. dyrektor z Urzędu Lotnictwa Cywilnego Sylwia Ciszewska we wtorek przed komisją śledczą.
Reklama

"Nie miało znaczenia, jaki ten podmiot jest, o ile podmiot ten spełniał wymogi prawa unijnego, czyli badaliśmy, czy był unijny. Amber Gold z tego punktu widzenia był firmą zarejestrowaną legalnie w Polsce i był podmiotem unijnym, spełniał te wymogi. Nie pamiętam przepisów, które wymagałyby jakiegokolwiek weryfikowania" - powiedziała świadek.

Ciszewska do października 2012 r. pełniła funkcję dyrektora Departamentu Rynku Transportu Lotniczego ULC. Departament ten był odpowiedzialny m.in. za koncesje dla przewoźników lotniczych, w tym m.in. OLT Express, której właścicielem było Amber Gold.

"Jaką przyczynę podano, gdy zdymisjonowano panią w październiku 2012 r.?" - pytała przewodnicząca komisji Małgorzata Wassermann (PiS). "Sama pani rozumie, że w związku z aferą Amber Gold" - odpowiedziała Ciszewska.

"A co pani zarzucono prywatnie i publicznie?" - dopytywała szefowa komisji. Ciszewska odpowiedziała, że prywatnie nic jej nie zarzucono, a publicznie była informacja na stronie resortu infrastruktury i transportu, że została zdymisjonowana. Zaznaczyła, że nie zgadzała się z tą dymisją i zarzutami wobec siebie.

Joanna Kopcińska (PiS) zaznaczyła, że "wszyscy żyliśmy do tej pory nadzieją, że ULC w swoich wymogach jest bardzo skrupulatny i mysz się nie prześlizgnie". "Okazuje się, że mysz może nie, ale firmie Amber Gold się udało. Dlatego pytam, jakie konkretnie działania wykonał pani departament?" - dopytywała posłanka.

"Na pewno, jeśli chodzi o konkretne wykonywane działania, to w tej chwili ich nie pamiętam. Myślę, że one są w dokumentach" - odpowiedziała Ciszewska.

W połowie 2011 r. Amber Gold przejęła większościowe udziały w liniach lotniczych OLT Jet Air, a pod koniec 2011 r. w liniach Yes Airways. Powstała wtedy marka OLT Express, pod którą działały linie OLT Express Regional (z siedzibą w Gdańsku, wykonujące rejsowe połączenia krajowe) oraz OLT Express Poland (z siedzibą w Warszawie, które wykonywały czarterowe przewozy międzynarodowe). Linie OLT Express rozpoczęły działalność 1 kwietnia 2012 r.

Wassermann przypomniała, że ULC jeszcze w 2011 r. wszczął procedurę weryfikacyjną wobec Jet Air. "Nie ma śladu w aktach, żeby się czymkolwiek ta procedura zakończyła. (...) Jak to jest możliwe, że w aktach nie ma ani jednego śladu, jak to sie zakończyło?" - pytała.

"Trudno mi polemizować z aktami. Jeśli nie ma, to prawdopodobnie nie dopełniliśmy swych obowiązków w tym zakresie, żeby zakończyć postępowanie" - odpowiedziała Ciszewska.

Głośno o sytuacji spółki Amber Gold zrobiło się w lipcu 2012 r., kiedy linie OLT Express zaczęły mieć kłopoty finansowe - zawieszono wówczas wszystkie rejsy regularne przewoźnika, a następnie spółka poinformowała, że wycofuje się z inwestycji w linie lotnicze. Linie OLT Express upadłość ogłosiły pod koniec lipca 2012 r. W połowie sierpnia 2012 r. upadłość ogłosiła spółka Amber Gold.