Wzrostu dochodów spodziewa się 53 proc. ankietowanych Polaków, a 42 proc. oczekuje poprawy swojej sytuacji finansowej – wynika z opublikowanych rezultatów badania firmy Deloitte. Pogorszenia sytuacji finansowej obawia się 35 proc. respondentów. Autorzy badania wskazują, że obawy o inflację trapią nie tylko Polaków. Również w innych krajach konsumenci martwią się o wzrost cen.

Firma Deloitte opublikowała wyniki najnowszego badania „Consumer Signals”, które monitoruje nastroje konsumenckie w 20 krajach, w tym w Polsce. Badanie oparte jest na comiesięcznych ankietach.

„Najnowsza edycja badania pokazuje, że nastroje wśród polskich konsumentów są bardzo zróżnicowane. Co prawda 41 proc. z nas deklaruje, że mniej martwi się o przyszłość, ale jednocześnie aż 37 proc. jest przeciwnego zdania. Największe obawy budzą w nas stan zdrowia i sytuacja finansowa (po 41 proc. wskazań). Pogorszenie sytuacji ekonomicznej w stosunku do poprzedniego roku deklaruje 44 proc. badanych (o 1 p.p. mniej niż miesiąc wcześniej)” – czytamy w informacji prasowej na temat badania.

Obawy Polaków

Jak wskazano, prawie 30 proc. ankietowanych Polaków obawia się o swoją zdolność do regulowania nadchodzących płatności, a ponad połowa (53 proc.) uważa, że nie jest w stanie ponieść niespodziewanego wydatku. Obawiający się o stan swoich oszczędności stanowią 37 proc. badanych, a niemal 40 proc. nie może sobie pozwolić na kupowanie rzeczy, które sprawiają im przyjemność.

„Mimo wielu wyzwań coraz więcej Polaków z optymizmem patrzy w przyszłość. O 5 p.p., do poziomu 53 proc. wzrósł bowiem odsetek zakładających wzrost dochodów, a 42 proc. (+4 p.p.) oczekuje poprawy swojej sytuacji finansowej w przyszłym roku. Przeciwnego zdania jest 35 proc. respondentów” – poinformowano.

Inflacja

Wśród obaw konsumentów dużą rolę odgrywa inflacja. Większość ankietowanych uważa, że ceny podstawowych kategorii towarów i usług konsumpcyjnych będą rosły.

„Największa grupa (73 proc.) zakłada, że podrożeją paliwa (wzrost o 5 p.p. w stosunku do ostatniego badania), 72 proc. uważa, że będziemy płacić więcej za domowe media, a 70 proc. spodziewa się wyższych rachunków w restauracjach. Z kolei 65 proc. prognozuje wzrost cen alkoholu” – czytamy.

Wzrost cen w wielu krajach

Autorzy badania wskazują, że obawy o inflację trapią nie tylko Polaków. Również w innych krajach konsumenci martwią się o wzrost cen.

„Niepokoje dotyczące przyszłych cen dotyczą nie tylko Polski, ale również innych krajów. Największy odsetek respondentów obawiających się dalszych wzrostów cen najczęściej kupowanych produktów i usług odnotowano w RPA (87 proc.), Kanadzie (82 proc.), Francji i Hiszpanii (81 proc.). Na drugim krańcu zestawienia znajdują się kraje azjatyckie: Chiny (47 proc.), Japonia (61 proc.), Arabia Saudyjska oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie (po 64 proc.)” – czytamy.

Najnowsza wersja badania została przeprowadzona pod koniec lutego 2024 r. Eksperci Deloitte przebadali mieszkańców 19 krajów; oprócz Polski, byli to obywatele: Arabii Saudyjskiej, Australii, Brazylii, Kanady, Chin, Holandii, Hiszpanii, Francji, Niemiec, Indii, Japonii, Meksyku, RPA, Korei Południowej, Włoch, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.