Tak wynika z najnowszego komunikatu przedstawionego przez Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych (BON). Rozstrzyga on wątpliwości związane z udzielaniem ulg samorządowym jednostkom organizacyjnym. Pojawiły się one w związku z tym, że PFRON oraz BON prezentowały odmienne stanowiska w tej kwestii. Fundusz wskazywał, że od 1 stycznia 2017 r., kiedy weszły w życie przepisy dotyczące centralizacji VAT, firmy sprzedające swoje produkty lub świadczące usługi na rzecz samorządowych jednostek, np. gminnej biblioteki, szkoły czy miejskiego ośrodka sportu i rekreacji, nie mogą im wystawiać druku INF-U, zawierającego kwotę obniżenia we wpłacie na PFRON. Powodem był fakt, że podmioty te nie są odrębnym płatnikiem tego podatku. W konsekwencji wspomniane instytucje nie mogą skorzystać z ulgi.
Odmienne stanowisko przedstawił BON, pracodawcy nie wiedzieli więc, jaki jest prawidłowy sposób postępowania.
Teraz mają już jasność, bo BON po konsultacji z funduszem uzgodnił wspólną interpretację przepisów, która jednoznacznie wskazuje, że firmy mogą udzielać ulg samorządowym jednostkom. Biuro przypomina, że w informacji INF-U należy podać dane zgodne z danymi zamieszczonymi na fakturze dokumentującej zakup uprawniający do obniżenia. Jednak jeśli na fakturze znajdą się dane nie tylko sprzedającego i nabywcy w rozumieniu przepisów o VAT, ale też jednostki organizacyjnej, to jest podstawa do tego, aby wystawić jej druk INF-U. W tym celu w bloku C tego formularza (dane ewidencyjne i adres nabywcy) należy wykazać dane podmiotu objętego centralizacją VAT i jego numer NIP, natomiast w bloku E (uwagi) wpisać dane gminy, na którą wystawiono fakturę.
– Sytuacja z udzielaniem ulg wyjaśniła się, chociaż szkoda, że nastąpiło to dopiero po roku od obowiązywania nowych przepisów – mówi Edyta Sieradzka, wiceprezes Ogólnopolskiej Bazy Pracodawców Osób Niepełnosprawnych.
Podkreśla, że teraz firmy będą musiały skorygować wystawiane po 1 stycznia 2017 r. druki INF-U. Zwraca przy tym uwagę, że zgodnie z komunikatem BON to samorządy powinny podjąć odpowiednie kroki i zwrócić się o niezwłoczne zrobienie korekt. – Niektórzy pracodawcy zapowiadają, że wykonają je z własnej inicjatywy, aby potem nie mieć problemów, np. w trakcie kontroli PFRON – dodaje.
Zrobienie korekt INF-U jest o tyle istotne, że firma uniknie wtedy kary finansowej, grożącej za nieprawidłowe wystawienie tego druku. Z kolei samorządowa jednostka będzie mogła na tej podstawie skorygować złożoną wcześniej deklarację w sprawie kwoty wpłaty na fundusz i obniżyć jej wysokość. Ponadto komunikat BON ma zastosowanie do jednostek wewnętrznych, np. oddziałów firmy, które działają jako odrębny pracodawca (im również przedsiębiorcy mogą udzielać ulg na PFRON).