OBSZAR DZIAŁANIA | UZASADNIENIE |
Zamówienia podobne | W przypadku gdy wartość zamówienia podobnego na podstawie art. 67 ust. 1 pkt. 6 p.z.p. jest poniżej progu 30 000 euro, do udzielenia zamówienia procedury przewidziane w p.z.p. nie będą miały zastosowania ze względu na art. 4 pkt 8 p.z.p.Zob. Informator UZP, kwiecień 2011 r. |
Wydatki nieprzewidziane pojawiające się w trakcie roku budżetowego (brak obowiązku sumowania) | Wydatki nieprzewidziane mające swoje obiektywne uzasadnienie, które wynikły w trakcie trwania roku budżetowego, nie podlegają sumowaniu z innym wydatkami zaplanowanymi według formuły „rodzaju” z wyjątkiem wydatków wcześniej uwzględnionych w planach finansowych zamawiającego na dany rok, a jeszcze niezrealizowanych. W takim przypadku przy realizacji zamówienia należy kierować się starannie oszacowaną wartością całego wydatku. |
Upublicznianie planu zamówień poza ustawą (brak obowiązku uwzględniania) | Artykuł 13a ust. 1 p.z.p., zgodnie z opinią Urzędu Zamówień Publicznych, nie obliguje obecnie zamawiających do sporządzania i publikowania planów zamówień publicznych poza ustawą. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby plany takie upubliczniać dla zamawiających, zwiększając tym samym konkurencyjność postępowań. |
Oszacowanie wartości zamówienia podprogowego | Wydaje się uzasadnione stosowanie art. 32–34 p.z.p. wobec szacowania wartości zamówień poza ustawą w celu weryfikacji istnienia obowiązku stosowania p.z.p. |
Zadbanie o aktualność dokonanego szacunku w danym okresie oraz okolicznościach i jego aktualizowanie | Przy aktualizacji dokonanego szacunku można posiłkować się art. 35 p.z.p. Zgodnie z nim ustalenia wartości zamówienia dokonuje się odpowiednio dla dostaw i usług nie wcześniej niż trzy miesiące przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia. Dla robót budowlanych termin ten wynosi sześć miesięcy. |
Średnia wszystkich ważnych ofert dla ustalenia zastosowanego progu zwolnienia ustawowego | Posługiwanie się dla ustalenia wartości szacunkowej średnią wszystkich ważnych ofert jest rozwiązaniem rozsądnym. W sytuacji przyjęcia innego stanowiska opartego na cenie oferty najkorzystniejszej poniżej tej wartości, wobec tego, że wpłynęły inne oferty z cenami przekraczającymi próg 30 tys. euro, może narażać zamawiającego na zarzuty organów kontroli. |
Zamówienia unijne | W przypadku zamówień, które są lub będą finansowane/współfinansowane ze środków unijnych, należy w pierwszej kolejności oszacować wartość zamówienia zgodnie z p.z.p., biorąc pod uwagę wszystkie przewidywane zamówienia na dany rok budżetowy w ramach JST wraz ze wszystkimi przewidywanymi zamówieniami w ramach realizowanych projektów (niezależnie od tego, czy realizowane są w perspektywie rocznej czy kilku lat). Punktem odniesienia dla wartości zamówień w ramach projektu będzie nie tylko perspektywa roczna (budżetowa), lecz także obejmująca możliwy do przewidzenia zakres zamówień w całym okresie trwania projektu. |
Zastosowanie art. 6a p.z.p. przy realizacji zamówienia w częściach | Możliwość realizacji zamówienia w częściach, mimo że łączna wartość części przekracza próg zwolnienia ustawowego przy zastosowaniu art. 6a upoważnia zamawiającego do zrealizowania części zamówienia poza p.z.p., przy jednoczesnym wypełnieniu okoliczności wskazanych w art. 6a. |
Uproszczone dokonywanie drobnych zamówień | Warto w regulaminach wewnętrznych doprecyzować obszary przyszłych „drobnych zakupów” o małej wartości, wyłączając je spod całego reżimu przestrzegania zapisów regulaminowych. Chodzi np. o zapewnienie usług hotelarskich, zakupy biletów lotniczych czy paczek żywnościowych z funduszu socjalnego. Warto również wprowadzić próg pośredni, w którym określona wartość, np. 3000 zł brutto, nie będzie obligowała do pełnego dokumentowania zachowania konkurencyjności. |
Unieważnienie postępowania dla niektórych części zamówienia | W wielu przypadkach zamawiający prowadzący postępowanie zgodnie z p.z.p. (np. w trybie przetargu nieograniczonego) z podziałem na części, w obliczu unieważnienia jednej z nich, może dokonać późniejszego udzielenia zamówienia, nie stosując przepisów p.z.p. (o ile ta część wartościowo nie przekracza zwolnienia ustawowego). |
Uwzględnienie aspektów środowiskowych i społecznych | Mimo braku obowiązku uwzględniania aspektów środowiskowych lub społecznych w zamówieniach poza ustawą warto w tego rodzaju zamówieniach je wprowadzać (np. w zakresie kryteriów dotyczących zatrudnienia osób niepełnosprawnych czy bezrobotnych). |
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama