Holenderskie linie lotnicze KLM, od lutego oferują swoim pasażerom korzystającym z serwisów społecznościowych, usługę „Meet and seat”, która pozwala na wybór osoby, która ma zająć fotel obok podczas podróży samolotem.

Wszyscy pasażerowie linii KLM, którzy na co dzień korzystają z takich serwisów społecznościowych jak: Facebook lub LinkedIn mają możliwość wyboru nie tylko ulubionego miejsca w samolocie czy preferowanego posiłku, który zostanie im zaserwowany podczas lotu. KLM jako pierwsza linia lotnicza na świecie umożliwiła pasażerom dobór odpowiedniego współtowarzysza podróży. Jest to możliwe dzięki popularności serwisów społecznościowych.

Jak to działa

Zasada jest bardzo prosta. Każdy pasażer, który rezerwuje bilet na międzykontynentalny przelot z/do Amsterdamu (lista kierunków, na których usługa „Meet and seat” jest dostępna, cały czas się wydłuża), będzie miał możliwość wyrażenia zgody i udostępnienia swoich danych na potrzeby aplikacji „Meet and seat”. Oznacza to, że podczas zarządzania rezerwacją (najwcześniej na 90 dni, najpóźniej 48 godzin przed planowanym lotem) pasażerowie będą mogli zobaczyć mapę samolotu z wolnymi i zajętymi siedzeniami. Profile społecznościowe osób, które wyraziły zgodę na dostęp do aplikacji, będą widoczne dla innych pasażerów tego lotu (oczywiście dla tych, którzy również taką zgodę wyrazili). Wybierając miejsce, ma którym chcemy siedzieć podczas lotu, możemy wziąć pod uwagę współpasażerów, którzy będą siedzieć obok. Dzięki usłudze „Meet and seat” wszyscy członkowie mają możliwość zobaczenia profilu na portalu społecznościowym potencjalnego towarzysza podróży. Można usiąść obok kogoś, z kim połączą nas wspólne zainteresowania i pasje, lub porozmawiać z kimś, kto pochodzi z miasta, do którego odbywa się podróż, żeby dopytać o miejsca warte uwagi, ale niekoniecznie te, które są wymieniane w przewodnikach turystycznych.

Linie KLM przypominają, że w każdym momencie pasażerowie korzystający z usługi „Meet and seat” mają możliwość zmiany informacji, które sami o sobie udostępniają innym. Działanie aplikacji jest identyczne z innymi, z których korzystamy, używając np. Facebooka. Dane pasażerów są wykorzystywane tylko do aplikacji „Meet and seat” i nie są wykorzystywane przez KLM w innych celach. Po 48 godzinach od zakończenia lotu, informacje o pasażerach i ich zainteresowaniach są automatycznie usuwane z bazy.