Przewodniczący Parlementu Europejskiego prof. Jerzy Buzek otrzymał nagrodę honorową dla marki mającej wybitne zasługi dla promocji naszego kraju za 2010 r. Uroczysta gala odbyła się w niedzielę wieczorem w warszawskim hotelu Sheraton.

Nagrodę przyznaje organizacja The Superbrands Ltd. działająca w 80 krajach świata, w Polsce od 2005 r. Celem jest promowanie i nagradzanie sukcesów marek na danym rynku. Na polskim rynku organizację tą reprezentuje agencja New Communication.

Przewodniczący Rady Marek Paweł Rabiej uzasadniając przyznanie Buzkowi honorowej nagrody wymieniał cechy szefa PE: solidność i pracowitość, doskonałe przygotowanie merytoryczne, pasja, skromność, budowanie sojuszy, otwartość i dialog. Mówił także o ogromnych wsparciu, jakie udziela on polskim inicjatywom na forum europejskim, a także o zasługach dla kraju - za jego rządów zostały przeprowadzone cztery duże reformy, których wdrożenie "wymagało odwagi, a czasem pójścia pod prąd"

"Jest pan tym, czym była Nokia dla Finlandii - symbolem otwartości, dynamiki i globalnego sukcesu. Poprzez swój wizerunek buduje pan niezwykle skutecznie wizerunek Polski w świecie, a osobiste cechy lidera inspirują do myślenia o wartościach, na jakich trzeba budować reputację w każdych relacjach, zarówno w biznesie, jak i w życiu publicznym" - powiedział Rabiej.

"Dostając tę nagrodę, jako dobrą markę, czuję się bardzo zaszczycony (...) bo jak rozumiem chodzi tu o uznanie ról, które pełniłem w kraju i w Europie. Polska jest przedmiotem mojej troski i aktywności. Powinniśmy starać się, by stała się ona wzorcem dla innych i przedmiotem dumy Polaków." - mówił Buzek dziękując za przyznanie nagrody.

Zdaniem Buzka, Polska powinna być przedsiębiorcza i innowacyjna - bo jest to podstawa naszego dobrobytu, wzbogacona o wolny, silny rynek; nowoczesna; otwarta na nowe wyzwania, inspirująca i kreatywna, a nie naśladowcza. Według niego, Polska widziana przez pryzmat UE i prezydencji powinna być budowniczym pomostów między starą a nową Unią - stąd tak ważne jest "partnerstwo wschodnie i wiele innych takich pomostowych inicjatyw".

Laureatami superbrands za 2010 r. zostały 42 marki, zaś statuetki Business Superbrand - przyznano dziewięciu markom

Statuetkę wręczyła Buzkowi prezydent Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan Henryka Bochniarz, która była ubiegłoroczną laureatka tej nagrody. Ponadto w poprzednich latach za polski "Superbrand" uznani zostali: Lech Wałęsa, Leszek Balcerowicz i Fryderyk Chopin.

W 2010 r. statuetki Superbrands zostały przyznane po raz piąty, a po raz trzeci - Business Superbrands. O ich przyznaniu decyduje tzw. Rada Marek, czyli niezależne gremium ekspertów w dziedzinie marketingu i reklamy m.in. w oparciu o kryterium rozpoznawalności marki.

Jak podkreślił Rabiej, "bycie dobrą marką" staje się coraz trudniejsze. Dodał, że z badań wynika, że niechęć odbiorców do przekazu marketingowego rośnie, 70 proc. osób chce słyszeć tylko informację o produkcie, a nie chce słuchać o historii marki.

Laureatami superbrands za 2010 r. zostały 42 marki, zaś statuetki Business Superbrand - przyznano dziewięciu markom: Boeing, Budimex, Grupa Lotos, LG Electronics, Lotnisko Chopina, Mercedes-Benz, Raiffeisen Bank Polska, RWE Polska BS, Sodexo.