Pasażerowie, którzy z powodu chmury pyłu wulkanicznego nie mogą kontynuować rozpoczętej podróży, mają prawo do opieki przewoźników - wyżywienia, hotelu, transportu - poinformowała w piątek PAP rzecznika prasowa Urzędu Lotnictwa Cywilnego Katarzyna Krasnodębska.

Krasnodębska wyjaśniła, że przez podróż rozpoczętą należy rozumieć sytuację, w której podróżny wyleciał z jednego lotniska, potem miał międzylądowanie na innym, i nie może kontynuować lotu. Drugi przykład rozpoczętej podróży to sytuacja, gdy podróżny został już odprawiony, ale potem okazało się, że jego lot odwołano.

Wybuch wulkanu nie zwalnia przewoźnika z odpowiedzialności

"Nawet nadzwyczajne okoliczności, takie, jak np. wybuch wulkanu, nie zwalniają przewoźnika z obowiązku zaopiekowania się pasażerem pozostawionym na lotnisku, czyli takim, który już rozpoczął podróż" - powiedziała Krasnodębska. Wyjaśniła, że mają oni prawo do dwóch rozmów telefonicznych, dwóch faksów i dwóch maili, posiłków i napojów. "Wynika to wprost z rozporządzenia Unii Europejskiej regulującego prawa pasażerów" - dodała.

Rzeczniczka zaznaczyła, że każdy chętny może zmienić termin lotu lub oddać bilet i zażądać zwrotu jego ceny.

Krasnodębska zaznaczyła, że w wypadku tzw. siły wyższej, do której należy m.in. wybuch wulkanu, pasażerowie, nawet jeżeli już rozpoczęli podróż, nie mogą domagać się od przewoźnika odszkodowania. "Jest to sytuacja nadzwyczajna, niezawiniona przez przewoźnika" - wyjaśniła. Dodała też, że gdyby ktoś poniósł dodatkowe szkody, związane np. z niezrealizowanym biznesem, może wystąpić z roszczeniem przeciwko przewoźnikowi do sądu cywilnego.

W czwartek Komisja Europejska wydała stanowisko, w którym napisała, że "nawet pyły wulkaniczne znad Islandii, które spowodowały zamknięcie ruchu powietrznego w co najmniej ośmiu krajach UE, nie powodują, że pasażerowie tracą przysługujące im prawa w przypadku odwołanych albo opóźnionych lotów". Zaznaczyła, że "chmura wulkanicznych pyłów jest bardzo znaczącym zagrożeniem dla bezpieczeństwa lotów, ale nawet w tych wyjątkowych okolicznościach prawa pasażerów gwarantowane w UE wciąż są stosowane i pasażerowie powinni się domagać ich respektowania".