Informacja o warunkach zatrudnienia 2024 - forma

Aktualne przepisy dotyczące sporządzania informacji o warunkach zatrudnienia obowiązują od 26 kwietnia 2023 roku. Został poszerzony katalog danych, jakie muszą znaleźć się w dokumencie. Formę pisemną przekazania informacji pracownikowi zastąpiono formą drukowaną lub elektroniczną. W 2024 roku wszystkie informacje, o których mowa w art. 29 § 3–33, pracodawca może przekazać pracownikowi elektronicznie, jeżeli pracownik będzie miał możliwość ich wydrukowania oraz przechowywania. Pracodawca zachowuje dowód ich przekazania lub otrzymania przez pracownika.

Polecamy: Dokumentacja pracownicza 2024

Termin na przekazanie informacji o warunkach zatrudnienia

Od wspomnianej nowelizacji pracodawca ma 7 dni na dostarczenie pracownikowi informacji, licząc od dnia dopuszczenia pracownika do pracy. Wcześniej było to 7 dni od zawarcia umowy o pracę.

Informacja o warunkach zatrudnienia – jakie dane?

Minimalny zakres danych, jakie powinny znaleźć się w informacji o warunkach zatrudnienia określa Kodeks pracy. Zgodnie z art. 29 § 3 KP pracodawca informuje pracownika co najmniej o:

  • obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,
  • obowiązującym pracownika dobowym i tygodniowym wymiarze czasu pracy,
  • przysługujących pracownikowi przerwach w pracy,
  • przysługującym pracownikowi dobowym i tygodniowym odpoczynku,
  • zasadach dotyczących pracy w godzinach nadliczbowych i rekompensaty za nią,
  • w przypadku pracy zmianowej – zasadach dotyczących przechodzenia ze zmiany na zmianę,
  • w przypadku kilku miejsc wykonywania pracy – zasadach dotyczących przemieszczania się między miejscami wykonywania pracy,
  • innych niż uzgodnione w umowie o pracę przysługujących pracownikowi składnikach wynagrodzenia oraz świadczeniach pieniężnych lub rzeczowych,
  • wymiarze przysługującego pracownikowi płatnego urlopu, w szczególności urlopu wypoczynkowego lub, jeżeli nie jest możliwe jego określenie w dacie przekazywania pracownikowi tej informacji, o zasadach jego ustalania i przyznawania,
  • obowiązujących zasadach rozwiązania stosunku pracy, w tym o wymogach formalnych, długości okresów wypowiedzenia oraz terminie odwołania się do sądu pracy lub, jeżeli nie jest możliwe określenie długości okresów wypowiedzenia w dacie przekazywania pracownikowi tej informacji, sposobie ustalania takich okresów wypowiedzenia,
  • prawie pracownika do szkoleń, jeżeli pracodawca je zapewnia, w szczególności o ogólnych zasadach polityki szkoleniowej pracodawcy,
  • układzie zbiorowym pracy lub innym porozumieniu zbiorowym, którym pracownik jest objęty, a w przypadku zawarcia porozumienia zbiorowego poza zakładem pracy przez wspólne organy lub instytucje – nazwie takich organów lub instytucji,
  • w przypadku gdy pracodawca nie ustalił regulaminu pracy – terminie, miejscu, czasie i częstotliwości wypłacania wynagrodzenia za pracę, porze nocnej oraz przyjętym u danego pracodawcy sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy;
  • nie później niż w terminie 30 dni od dnia dopuszczenia pracownika do pracy, o nazwie instytucji zabezpieczenia społecznego, do których wpływają składki na ubezpieczenia społeczne związane ze stosunkiem pracy oraz informacje na temat ochrony związanej z zabezpieczeniem społecznym, zapewnianej przez pracodawcę; nie dotyczy to przypadku, w którym pracownik dokonuje wyboru instytucji zabezpieczenia społecznego (zamiast informacji można podać odpowiednie przepisy prawa ubezpieczeń społecznych).

Ważne

Poinformowanie o warunkach zatrudnienia z punktów 1-6 i 8-11 może nastąpić poprzez wskazanie odpowiednich przepisów prawa pracy.

Art. 29 § 33 Kodeksu pracy:
Pracodawca informuje pracownika w postaci papierowej lub elektronicznej o zmianie warunków zatrudnienia, o których mowa w § 3, a także o objęciu pracownika układem zbiorowym pracy lub innym porozumieniem zbiorowym niezwłocznie, nie później jednak niż w dniu, w którym taka zmiana ma zastosowanie do pracownika. Nie dotyczy to przypadku, w którym zmiana warunków zatrudnienia wynika ze zmiany przepisów prawa pracy oraz prawa ubezpieczeń społecznych, jeżeli przepisy te zostały wskazane w informacji przekazanej pracownikowi.

Informacja o warunkach zatrudnienia – wzór

Oto wzór informacji o warunkach zatrudnienia do pobrania: doc i pdf

ikona lupy />
Informacja o warunkach zatrudnienia - wzór doc i pdf / GazetaPrawna.pl / emilia panufnik