Rosyjski państwowy regulator mediów i internetu Roskomnadzor zaczyna od piątku kontrolę Apple, by sprawdzić, czy firma przestrzega wymogu lokalizacji danych użytkowników na terenie Rosji. Wcześniej regulator wyraził pretensje pod adresem Twittera i Facebooka.

Kontrola, która będzie trwała do końca lutego, dotyczy podmiotu prawnego Apple w Rosji - spółki Apple Rus z siedzibą w Moskwie. Roskomnadzor (służba nadzoru w sferze łączności) poinformował, że będzie badał dokumentację Apple. Regulator wyjaśnił, że od końca grudnia 2018 roku Apple został wniesiony do oficjalnego rejestru operatorów danych osobowych. Również w grudniu Apple oficjalnie powiadomił Roskomnadzor o lokalizacji danych w Rosji.

Przy czym, jak wyjaśnił rzecznik Roskomnadzoru Wadim Ampiełonski, firma Apple Rus lokalizowała dane użytkowników w Rosji już w 2015 roku.

Rosyjski regulator obecnie prowadzi także kontrolę wobec firm Burger King i Procter&Gamble dotyczącą lokalizacji danych. W ostatnim czasie wszczął postępowanie administracyjne wobec Twittera i Facebooka, zarzucając im, że nie przestrzegają przepisów w tej sferze.

W 2015 roku w Rosji przyjęto ustawę o lokalizacji danych osobowych. Każda firma, rosyjska lub zagraniczna, której celem jest współpraca z rosyjskimi użytkownikami, powinna zapewniać rejestrowanie, gromadzenie i przechowywanie danych osobowych obywateli Rosji, wykorzystując bazy danych znajdujące się na terytorium tego kraju.