Armatorzy statków ponoszą odpowiedzialność finansową i są obowiązani posiadać ubezpieczenie lub inne zabezpieczenie umożliwiające pokrycie – w razie potrzeby – kosztów usunięcia wraku z dna morskiego. Muszą też posiadać stosowny certyfikat. Przewiduje to tzw. konwencja wrakowa z 2007 r. Właśnie m.in. potrzeba ratyfikacji tej umowy międzynarodowej i jednocześnie odpowiedniej zmiany polskich regulacji zaowocowała projektem nowelizacji kodeksu morskiego, który wczoraj został skierowany do konsultacji. Nowela dostosowuje też rodzime przepisy do postanowień Protokołu z 2002 r. do konwencji ateńskiej w sprawie przewozu morzem pasażerów i ich bagażu z 1976 r. (z kolei ten akt określa zasady odpowiedzialności przewoźników za poniesione przez pasażera szkody).
Ustawa ma wejść w życie 14 dni po ogłoszeniu. ©℗
Etap legislacyjny
Projekt w konsultacjach