Nasza spółka ma zamiar przystąpić do przetargu ustnego na nabycie nieruchomości od gminy. Problem w tym, że według informacji z urzędu nie ma innych zainteresowanych tym przetargiem – prawdopodobnie przez obecny kryzys. Czy przepisy przewidują w takiej sytuacji odwołanie przetargu? Wnieśliśmy wadium, a sytuacja jest niepewna.

Przetarg, zgodnie z art. 40 ustawy o gospodarce nieruchomościami (dalej: u.g.n.), przeprowadza się w formie:
  • przetargu ustnego nieograniczonego,
  • przetargu ustnego ograniczonego,
  • przetargu pisemnego nieograniczonego,
  • przetargu pisemnego ograniczonego.
Przetarg ustny ma na celu uzyskanie najwyższej ceny, a pisemny ‒ wybór najkorzystniejszej oferty. Kiedy będzie uznany za zakończony z wynikiem negatywnym? Otóż wówczas, gdy (jak wynika z art. 40 ust. 4 u.g.n.):
  • nikt nie przystąpił do przetargu ustnego lub
  • żaden z uczestników nie zaoferował postąpienia ponad cenę wywoławczą, lub
  • jeżeli w przetargu pisemnym nie wpłynęła ani jedna oferta, lub
  • żaden z uczestników nie zaoferował ceny wyższej od wywoławczej, lub
  • jeżeli komisja przetargowa stwierdziła, że żadna oferta nie spełnia warunków przetargu.

Wadium warunkiem koniecznym

W funkcjonalnym związku z tymi przepisami pozostają regulacje rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości. Z postanowień zawartych w par. 4 wynika podstawowy warunek uczestnictwa w przetargu – wadium. W przetargu mogą brać udział osoby, które wniosą wadium w terminie wyznaczonym w ogłoszeniu o przetargu. Właściwy organ ustala jego wysokość, która nie może być niższa niż 5 proc. ceny wywoławczej i wyższa niż 20 proc. tej ceny. Wadium może być wnoszone w pieniądzu, obligacjach Skarbu Państwa lub papierach wartościowych dopuszczonych do obrotu publicznego. Właściwy organ wskazuje w ogłoszeniu o przetargu przynajmniej jedną formę wniesienia wadium. Komisja przetargowa przed otwarciem przetargu stwierdza wniesienie wadium przez uczestników przetargu. Wyznaczony termin jego wniesienia powinien być ustalony w taki sposób, aby umożliwiał komisji przetargowej stwierdzenie ‒ nie później niż trzy dni przed przetargiem ‒ że dokonano wspomnianego obowiązku.

Bez konkurentów

Jak wynika z pytania, przedsiębiorca wykonał pierwszy krok w kierunku uczestnictwa w przetargu, wniósł bowiem wadium. Co wymaga podkreślenia, może to być dla niego korzystnym rozwiązaniem. W par. 14 ust. 5 wspomnianego rozporządzenia przewidziano bowiem, że przetarg jest ważny bez względu na liczbę jego uczestników, jeżeli przynajmniej jeden zaoferował co najmniej jedno postąpienie powyżej ceny wywoławczej.
Z zestawienia przywołanych wyżej regulacji prawnych należy wnioskować, że dla odbycia ważnego przetargu wystarczy uczestnictwo jednego podmiotu, jednak pod warunkiem wykonania minimum jednego postąpienia powyżej ceny wywoławczej. A zatem dla skutecznego odbycia przetargu na zbycie nieruchomości samorządowej kluczowe jest uczestnictwo co najmniej jednego oferenta. Tylko brak uczestników powoduje negatywne zakończenie przetargu. W konsekwencji spółka może skutecznie ubiegać się o nabycie nieruchomości mimo braku innych zainteresowanych. ©℗
Podstawa prawna
• art. 40 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1899; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 2185)
• par. 4, par. 14 ust. 5 rozporządzenia z 14 września 2004 r. Rady Ministrów w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 2213)